Op 29 juni 2010 was er een “serieus incident” bij Basel/Mulhouse Airport. Een Air France A319 en een EasyJet A319 waren in botsing gekomen als de TCAS niet ingegrepen had. Uiteindelijk waren ze slechts 15 seconden verwijderd van een botsing op 11.000 voet. Dit valt te lezen in het uitgekomen verslag van de franse luchtvaartautoriteiten.
De Air France A319 was net opgestegen van runway 15 en was onderweg naar Parijs Orly. De EasyJet kwam uit Palma de Mallorca en ging landen op runway 15. De vliegtuigen moesten elkaar kruisen. De minimale afstand tussen beide vliegtuigen was 2,2nm op dezelfde hoogte en 0,29nm bij een hoogteverschil van 1760 voet. Het Traffic alert and collision avoidance system van het EasyJet toestel gaf eerst aan te dalen en 2 seconden later te klimmen. De piloten klommen met 13,8 graden, 2,04G en 2500fpm. De Air France Airbus moest dalen en deed dat met 5,3 graden.
De Franse BEA concludeert dat:
The serious incident was caused by the slip of the air traffic controller trainee, who cleared AF-7343 to climb to FL110 although he planned and shortly afterwards cleared DS-1058 to descend to and the non-detection of the slip by the controller instructor.
Verder waren er problemen met de radar in de toren en de communicatie tussen trainee en de supervisor.
Het was de bedoeling van de trainee om Easyjet op FL110 te laten vliegen en Air France op FL100, maar door een “mental slip” gaf hij Air France opdracht om ook op FL110 te vliegen.
Eén stewardess aan boord van de EasyJet Airbus raakte licht gewond door het snelle stijgen.
AVHerald heeft een uitgebreid verslag met een routekaart.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!