Update 13 | 4-11 | 15:00
Air France-KLM heeft ontkend om 5.000 ontslagen te eisen volgens Reuters.
Update 12 | 3-11 | 15:00
De Italiaanse financiële krant Il Sole 24 Ore heeft een raport waarin de eisen van Air France-KLM zouden staan. Er wordt geen bron genoemd. Wil Air France-KLM verder investeren in het al 10 jaar verlieslatende Alitalia dan moet aan de volgende eisen worden voldaan:
- 5.000 banen weg
- De hele board of directors moet weg
- De schuld van bijna € 1 miljard moet worden verminderd met 70-80%
Air France-KLM heeft tijdens de persconferentie van de derde kwartaalcijfers laten weten de eerdere investering in Alitalia gedeeltelijk af te schrijven en alleen opnieuw te investeren als er aan stevige eisen wordt voldaan.
Update 11 | 1-11 | 23:15
Verschillende Italiaanse media melden dat de Alitalia top komende week met Aeroflot gaat praten. Ze zeggen op zoek te zijn naar een sterke internationale partner.
Verder meldt de Wall Street Journal dat ze denken dat Air France-KLM Alitalia niet in een bankroet wil duwen, maar gewoon aan het onderhandelen zijn over de prijs.
Update 10 | 30-10 | 22:45
Air France-KLM steekt geen geld in de kapitaalverhoging van Alitalia. Dit meldt La Tribune op basis van anonieme bronnen. Het lijkt een pokerspel te worden. AF-KLM wil grote veranderingen bij Alitalia, maar Italie zie dat niet zitten. De bronnen zeggen dat Air France gaat wachten tot Alitalia weer in geldproblemen zit. Waarschijnlijk 50 dagen na de kapitaal injectie op 15 november.
Update 9 | 27-10 | 21:00
Het is een tijdje relatief stil geweest rond Alitalia. Nu heeft Il Messagero de hand weten te leggen op een brief van de CFO van Air France aan Alitalia. Daarin schrijft Air France-KLM dat Alitalia te laat heeft doorgegeven en dat daardoor de bestuursleden van Air France-KLM niet fysiek bij de vergadering konden zijn. Ze zijn er met een internetverbinding bij geweest, maar de verbinding viel steeds weg. Air France is ontevreden met de gang van zaken. Beide bedrijven willen niet reageren.
Update 8 | 19-10 | 12:00
Alitalia zegt al €130 miljoen opgehaald te hebben met de nieuwe aandelen uitgifte. Het is de bedoeling €300 miljoen binnen te halen. Poste Italiane heeft een toezegging gedaan €75 miljoen aan aandelen op te kopen als dat niet door de andere aandeelhouders gebeurt. Er moet dus nog €95 miljoen binnenkomen.
Update 7 | 18-10 | 19:00
CEO van Air France-KLM heeft op de Franse televisie gezegd dat zijn bedrijf nog steeds Alitalia wil overnemen. Het moet wel een volledige overname zijn dan en Alitalia moet fors worden gereorganiseerd. De topman doet een handreiking door te zeggen dat het goed in een geïntegreerde strategie past om 3 hubs te hebben: Parijs, Amsterdam en Rome. De Italianen zijn bang dat ze long haul vluchten via Parijs of Amsterdam moeten doen. Milaan komt dan dus wel te vervallen als grote hub.
Update 6 | 17-10 | 20:00
Dow Jones nieuwsdienst heeft uitgevonden dat nieuwe aandelen Alitalia worden uitgegeven tegen €0,045 euro. Dit betekent dat Air France-KLM 95% heeft verloren op de eerdere inleg van 322 miljoen.
Update 5 | 15-10 | 10:30
Alitalia heeft bekend gemaakt dat de aandeelhouders akkoord zijn gegaan met de uitgave van 300 miljoen euro aan aandelen. Het is nog niet bekend of Air France-KLM ook aandelen gaat opkopen. Aandelen die overblijven worden door Poste Italiane gekocht.
Update 4 | 15-10 | 08:30
IAG (het moederbedrijf van British Airways en Iberia) vindt de reddingsconstructie van Alitalia illegaal. IAG riep maandag de Europese Commissie op in te grijpen. De kapitaalinjectie zoals hieronder beschteven werd geïnitieerd door de Italiaanse overheid. De mogelijke kapitaal injectie van Poste Italiane is verkapte staatssteun, volgens IAG, omdat Poste Italiane een staatsbedrijf is.
IAG vindt de maatregelen protectionistisch en in strijd met gezonde concurrentie. De Europese Commissie zegt pas te kunnen reageren als ze informatie hebben ontvangen over de maatregelen.
De Italiaanse minister van transport vindt het geen staatssteun omdat de staat geen euro in Alitalia stopt.
Update 3 | 14-10 | 18:00
Dit is de huidige stand van zaken wat betreft de aandeelhouders
Update 2 | 14-10 | 15:00
De voorzitter van de één na grootste vakbond heeft voor de Italiaanse radio gezegd dat hij Air France-KLM geen goede partner vindt. Hij is bang dat het Air France-KLM alleen maar om voeding voor hun eigen hub te doen is. Bovendien wijst hij erop dat er bij Air France-KLM 10.000 mensen worden ontslagen.
Update 1 | 14-10 | 09:00
Italiaanse media berichtten dit weekend dat deelname van Air France-KLM aan de tijdelijke bail-out onzeker is. Vrijdag ging de directie van Alitalia (inclusief Air France-KLM) nog akkoord met dit plan, maar hoogste baas van de Air France-KLM groep, De Juniac. Volgens de Italiaanse media zou De Juniac gezegd hebben niet akkoord te gaan, maar De Juniac ontkent dit weer. De Juniac noemde de rapporten over de verhoging van het vermogen “fanciful”, maar deed verder geen uitspraken. Pas na de aandeelhoudersvergadering van vandaag besluit Air France-KLM of ze meedoen met het plan.
In het plan zit de optie voor de Italiaanse post om een even groot aandeel te verkrijgen als Air France-KLM nu heeft. De extra aandelen die uitgegeven worden mogen eerst gekocht worden door huidige aandeelhouders. Alles wat overblijft kan voor maximaal €75 miljoen naar het postbedrijf gaan. Het is de vraag of Ai France-KLM dit wenselijk vindt.
Long haul
Een overname door Air France-KLM gaat naar verwachting niet goed samen met de long haul focus van Alitalia. Door grote concurrentie met low-cost carriers en hogesnelheidstreinen verliest Alitalia het op de short haul. De CEO heeft de focus verschoven naar de long haul. Air France-KLM heeft aangegeven dat ze het deel van het Alitalia long haul netwerk als toegevoegde waarde zien op de routes waar Air France en KLM niet of weinig op vliegen. De Italianen zijn bang dat alle andere bestemmingen niet meer direct te bereiken zijn, maar via Parijs of Amsterdam.
Oorspronkelijke bericht 12-10
Vrijdag is de directie van Alitalia akkoord gegaan met een noodvoorziening van €500 miljoen. Er wordt voor €300 miljoen aan extra aandelen uitgegeven die gekocht worden door bestaande aandeelhouders (inclusief Air France-KLM). Nog eens €200 miljoen wordt door een consortium van banken als lening uitgegeven.
Alitalia kost nu ongeveer €10 miljoen per dag, dus deze oplossing is voor hooguit 50 dagen. Nu hebben wel de gesprekken met Air France-KLM enige lucht gekregen. Zonder deze oplossing had Alitalia waarschijnlijk niet eens dit weekend overleefd omdat de grootste schuldeiser, Eni, dreigde geen brandstof meer te leveren. Eni levert ongeveer de helft van de brandstof en heeft nog €30 miljoen tegoed.
Bescherming
Een van de opkopers van de nieuwe aandelen wordt het postbedrijf van Italië, die er €75 miljoen in stoppen. Ook Air France-KLM stopt er dat bedrag in. Air France-KLM wilde Alitalia in 2008 overnemen, maar werd tegengewerkt door Berlusconi. Italië wil liever niet dat Alitalia in handen van Air France-KLM komt, omdat er dan harde eisen en reoganisaties volgen. Een deel van het binnenlandse netwerk zal waarschijnlijk komen te vervallen. Tevens kan nu vanaf Rome en Milaan op vele internationale bestemmingen gevlogen worden, of dat zo blijft is ook niet zeker. Vermoed wordt dat een deel van de bestemmingen alleen nog via Parijs of Amsterdam bereikt kunnen worden.
Concurrentie
De Italiannse luchtvaartmarkt is de vierde van Europa. Prijsvechters als Ranair en EasyJet zijn er ook zeer actief. Hier heeft Alitalia al lang last van. Het argument dat Alitalia essentieel is voor de verbindingen binnen Italië gaat echter niet meer helemaal op. Deze maand heeft Emirates een lijndienst geopend tussen Milaan en New York, nog meer concurrentie dus.
Bronnen: New York Times, Airwise, Air France-KLM, Alitalia
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!