Geregeld zijn er kleine problemen met de Boeing 787-8 Dreamliner. We melden lang niet al die probleempjes, want dat gaat ook zo vervelen. Afgelopen vrijdag was er echter weer een probleem met de accu’s. Het betrof dezelfde accu waar in januari brand ontstond en ervoor zorgde dat de 787 vloot drie maanden op de grond heeft gestaan. Het was weer een 787 van JAL, dit keer op vlucht 414 van Helsinki naar Tokyo.
De accu is niet oververhit geraakt en er is ook geen rook vrijgekomen. In de cockpit ging wel een waarschuwingslampje branden. JAL benadrukt dat het voltage en ampèrage altijd binnen normale limieten gebleven is. Uit voorzorg is de accu verwisseld.
Eerdere problemen de afgelopen weken waren onder andere: een kapotte ruit van Air India, knipperende waarschuwingslampjes voor het remsysteem ook bij Air India, een power supply probleem bij LOT Polish Airlines, nog een Air India 787 heeft een paneel van de romp verloren en dan was er nog een probleem met het toilet op een JAL vlucht.
Er was ook positief nieuws: Het tweede 787-9 heeft zijn eerste testvlucht voltooid. Het is het enige testtoestel waar ook het interieur inzit. dit wordt uiteraard ook getest. Hiermee is de testvloot compleet. De eerste 787-9 zal halverwege 2014 geleverd worden aan Air New Zealand. In totaal zijn 396 787-9’s besteld door 26 klanten. De eerste route voor dit type is Auckland-Perth.
Ook de ontwikkeling van de 787-10 is op schema volgens Boeing.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!