De 757 was een populair toestel, er zijn er 1050 verkocht. Het is een soort medium toestel, groter dan 737’s en A320’s, maar aanzienlijk kleiner dan de lange afstandstoestellen, zoals de 777 en 787. In 2004 rolde de laatste uit de fabriek en Boeing kijkt nu naar een opvolger.
Een deel van de markt die de 757 bediende is overgenomen door de 737-900ER en A321. Volgens Boeing nemen deze toestellen zo een 95% van de routes over die eerste door de 757 gevlogen werden. In de resterende 5% was de 757 “game-changing”.
Het grote verschil met de kleinere toestellen is dat de 757 wel over de Atlantische oceaan kon vliegen (volledig beladen). Ook de nieuwe 737 MAX en A321neo zullen deze afstand niet kunnen vliegen. Vergeleken met deze kisten is de 757 iets groter, er gaan 200-240 mensen in. In een 737 gaan er maximaal 190 en de kleinste 787 gaan zo’n 250 mensen. Een gat van 60 stoelen dus.
Boeing is nu dus aan het klijken waar een nieuw toestel aan moet voldoen. Airchive denkt dat er een geheel nieuw ontwerp komt en dat het toestel rond 2025 zal vliegen. De 777X en 737Max programma’s zullen dan vliegen. R&D capaciteit kan dan naar de nieuwe 757. Bovendien zullen de toestellen volop afgeleverd worden, waardoor er voldoende cash is voor de ontwikkeling. Als de 757 dan vliegt in 2025 kan Boeing weer kijken naar naar wide-body’s van de toekomst.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!