Vandaag werd bekend dat het Amerikaanse leger flink in gaat krimpen. Wij kijken wat dat voor de vlieguigen betekent.
Uit de vloot
Diverse Amerikaanse media melden dat er redelijk rigoreus wordt geschrapt. Er is gekozen om een aantal vliegtuig-types geheel uit de vloot te halen. Voorheen werd er nog van meerdere types een aantal vliegtuigen geschrapt, soort kaasschaaf methode. Nu is dat dus anders.
A-10 Warthog
Het eerste vliegtuig die geheel wordt afgevoerd is de A-10. De air Force heeft er 187 in actieve dienst en 49 in reserve. Verder zijn er ook nog 107 in gebruik bij de Air National Guard (soort reserve leger van de VS).
De Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II is een gevechtsvliegtuig van Fairchild dat voornamelijk in gebruik is bij de United States Air Force. Het is het enige USAF-toestel dat primair werd ontwikkeld ten behoeve van het verlenen van luchtsteun op het slagveld (close air support). Het is speciaal uitgerust voor het vernietigen van pantservoertuigen en andere gronddoelen. Het toestel kan ook ingezet worden tegen wat verder van de eigen troepen verwijderde gronddoelen (air interdiction).
Een secundaire taak die het toestel kan vervullen is optreden als vliegende forward air controller; hierbij praat de piloot andere toestellen naar de aan te vallen doelen op de grond.
De officiële naam voor de A-10 is Thunderbolt II. Hij werd genoemd naar zijn voorganger uit de Tweede Wereldoorlog, de P-47 Thunderbolt. De Thunderbolt II kreeg al snel de bijnaam “Warthog” of wrattenzwijn. Dit vanwege het lelijke uiterlijk, de relatief lage snelheid en vlieghoogte in vergelijking met andere jachtvliegtuigen, stugheid en de vele bewapening. bron: wikipedia
U-2
Het koude oorlog icoon, U-2 moet er ook aan geloven. Een drone kan deze taak tegenwoordig ook uitvoeren, is de gedachte. De luchtmacht heeft 41 van deze toestellen.
De Lockheed U-2 is een strategisch verkenningsvliegtuig, ontworpen voor langdurige operaties op zeer grote hoogte, in alle weersomstandigheden en bij dag en nacht. De U-2 is daarvoor uitgerust met zeer krachtige camera’s en staat bekend onder de bijnaam Dragon Lady. Omdat het toestel op zeer grote hoogte (meer dan 20 km) wordt ingezet gelden voor de piloot speciale maatregelen. De cockpit is ingericht als drukcabine en de piloot is gekleed in een drukpak.
Door zijn vleugelspanwijdte die groter is dan de lengte van het toestel heeft het toestel een grote gelijkenis met een zweefvliegtuig.
Het U-2 ontwerp was, net als bij een zweeftoestel, gebaseerd op een airframe met minimaal gewicht. Dat maakte van de U-2 niet alleen een toestel dat zeer gevoelig was in besturing en handelbaarheid, maar ook een toestel met heel kleine foutmarges. Dit kwam tijdens de testvluchten in 1956 meteen tot uiting in een serie luchtvaartongevallen waarvan 3 met een voor de piloot fatale afloop. De U-2 wordt als een van de moeilijkst manoeuvreerbare vliegtuigen ter wereld beschouwd. Daarom heeft een U-2 piloot ook enkele collega’s op de grond – de chase piloten – die hem tijdens het opstijgen van en tijdens het neerkomen op de runway begeleiden. Dit gebeurt middels snelle sportwagens. De chase piloten praten de U-2 pilot gedurende de laatste 100 meter van zijn vlucht via de radio naar beneden; dit moet ook wel omdat het uitzicht vanuit de cockpit door het drukpak met een gesloten helm wordt belemmerd. bron: Wikipedia
KC-10
Dit tankvliegtuig staat ook op de lijst om uitgefaseerd te worden. De Nederlandse luchtmacht is de enige andere gebruiker van dit toestel. Er zijn wel behoorlijke verschillen tussen de Nederlandse KDC-10 en de Amerikaanse KC-10. Tijdens AKCD is dit goed uitgelegd. Bij de US Air Force vliegen momenteel 59 toestellen. De onlangs bestelde 179 nieuwe tankvliegtuigen (KC-46) moeten de oudere KC-135’s vervangen (ook al zijn er nu 414 van in gebruik). Het is niet duidelijk of de luchtmacht het nu met de 179 KC-46’s wil doen. De KC-46 is één van de drie ‘top priority’ projecten van de lucht macht. Andere twee zijn de F-35 (JSF) en de nieuwe nog te kiezen bommenwerper.
Deze week was de laatste passagiersvlucht met een DC-10. Ook de Nederlandse luchtmacht verkoopt één van de drie toestellen. Langzaam verdwijnt dit drie-motorige toestel.
Navy
Bij de marine blijven de vliegtuigen gespaard. Ook de vliegdekschepen blijven in de vaart. Wel is besloten om voor het nucleaire refuelling voor de George Washington (halverwege het leven van het vliedekschip) budget aan te vragen bij het congres. Pas als dat er is wordt dit gedaan (kosten: $3 miljard). Deze drie jaar durende activiteit stond gepland voor 2016.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!