Nog meer vertraging voor het nieuwe vliegveld van Berlijn: Brandenburg (BER). Nog geen twee maanden nadat de zesde vertraging bekend werd gemaakt, hebben Duitse media een brief onderschept waaruit blijkt dat de 7e vertraging eraan komt.
Het probleem zit hem dit keer in de nieuwe zuidelijke landingsbaan Er zijn afspraken gemaakt over geluidsisolatie van huizen in de omgeving, maar nu is er 6 maanden uitstel gegeven om dit te voltooien. Daardoor kan de landingsbaan ten vroegste in maart 2015 open. Pas als deze baan open is, kan het werk aan de noordelijke baan beginnen. Dit is een oude landingsbaan die nu nog wordt gebruikt voor het te slopen vliegveld Schönefeld. Deze baan moet opgeknapt en verlengd worden (van 3.000 naar 3.600 meter), zodat deze het nieuwe vliegveld volledig kan bedienen.
Omdat Schönefeld momenteel nog maar 1 landingsbaan heeft is het niet mogelijk eerder te beginnen. Eerst waren er twee banen voor Schönefeld, maar door de bouw van de toegangssnelweg naar het nieuwe BER vliegveld is al één baan dicht. De snelweg gaat er namelijk overheen. De vliegvelden rond Berlijn zitten overvol. Een heel vliegveld sluiten voordat het nieuwe vliegveld (deels) in gebruik is, is geen optie.
Germania
Ook de tests die zouden worden uitgevoerd in samenwerking met Germania zijn uitgesteld. In de zomer zou het vliegveld 6 vluchten per dag gaan verwerken. Ook dit is nu uitgesteld.
Groei
Ondertussen groeit Tegel Airport door. In 2013 zag het 19,6 miljoen reizigers, 7,9% meer dan het jaar daarvoor. Het zag daarmee de meeste groei van alle West-Europese vliegvelden. Ter vergelijking: Frankfurt groeide met 0,9%. Ook Schönefeld groeide enrom: 7,3% naar 6,58 miljoen passagiers. Beide vliegvelden zijn voor veel minder reizigers ontworpen. Tempelhof is sinds 2008 al dicht. Berlijn zit te springen om zijn nieuwe vliegveld.
Brandenburg
Twintig jaar geleden (na de Duitse eenwording) is men begonnen met plannen omdat de luchthaven, Tegel, Tempelhof en Schönefeld erg oud werden. BER gaat alle taken overnemen en wordt de enige luchthaven in de regio. Bouw begon in 2006 en de opening werd voorzien in 2011. Al snel werd dat juni 2012, toen oktober 2013 en afgelopen tijd is het nog enkele malen uitgesteld.
Het vliegveld krijgt een capaciteit van 30 miljoen passagiers per jaar. Door de modulaire bouw is het uit te breiden naar 50 miljoen. Het gebouw wordt U-vormig met een mainpier met 16 jet-bridges (slurfen), een zuidelijk pier met 8 bruggen en een noordelijk pier voor low-cost carriers zonder slurf. Eén gate wordt geschikt voor de A380 en 8 voor andere widebody toestellen. De gehele terminal ligt tussen de twee paralelle landingsbanen en ligt op het treinstation.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!