Etihad Airways heeft vandaag met de oprichting van de Etihad Aviation Group een belangrijke nieuwe stap in zijn langetermijnstrategie aangekondigd. De nieuwe structuur betekent de overgang van een enkele luchtvaartmaatschappij naar een bredere, globale luchtvaartgroep.
De nieuwe Etihad Aviation Group zal geleid worden door James Hogan als Group President en Chief Executive Officer. De nieuwe structuur maakt een onderscheid tussen de activiteiten die enkel met Etihad Airways te maken hebben en de activiteiten die de groei en het succes van de dochterondernemingen, joint ventures en equity partners ondersteunen.
Group President en Chief Executive Officer James Hogan:
“Toen we tien jaar geleden begonnen, waren we een kleine, regionale speler, maar met grote, internationale ambities. Sindsdien zijn we uitgegroeid tot één van de belangrijkste maatschappijen ter wereld voor het vervoer van passagiers en cargo. Daarnaast hebben we onze activiteiten uitgebreid en gediversifieerd, en de basis gelegd om uit te groeien tot één van belangrijkste luchtvaart- en reisgroepen ter wereld.”
Er is ook een nieuwe positie gecreëerd als Chief Operating Officer van Etihad Airways, die de dagelijkse activiteiten van de centrale luchtvaartmaatschappij moet bewaken. De beste kandidaat voor die functie wordt momenteel gezocht. Hij of zij wordt verantwoordelijk voor Marketing, Sales, Operations, Technical, Cargo, Flight Operations, Guest Services, Guest Experience, en Safety and Quality.
Afdelingen
Naast de hoofdmaatschappij voorziet de Etihad Aviation Group ook een afdeling om Etihad’s investering in de equity airline partners te overzien en beheren. Er wordt dan ook een nieuwe rol gecreëerd als Chief Operating Officer Equity Partners binnen de nieuwe structuur. Hij of zij zal de goede samenwerking en het raakvlak tussen de luchtvaartmaatschappij en de partners garanderen.
Een belangrijke verandering in de nieuwe structuur is de oprichting van de Hala Group, met Peter Baumgartner aan het hoofd als Chief Operating Officer. Peter Baumgartner was voordien Chief Commercial Officer van Etihad Airways. De Hala Group werd opgericht naar aanleiding van de toenemende commerciële mogelijkheden van de luchtvaartmaatschappij, die verder gaan dan luchtvaart en ook verschillende travel en hospitality activiteiten omvatten.
De Hala Group zal verschillende ondernemingen samenbrengen om de commerciële waarde voor Etihad Airways, Abu Dhabi en de equity alliance partners te verhogen. Binnen de organisatie worden de diensten voor travel management opgenomen door Hala Travel Management, de bestemmingen vallen onder de verantwoordelijkheid van Hala Abu Dhabi en de groeiende internationale wholesale en touroperating gaan naar Etihad Holidays. Daarnaast maken ook enkele belangrijke start-ups zoals de nieuwe Global Loyalty Company deel uit van Etihad Holidays.
Verdere samenwerking
Mr. Hogan voegt nog toe: “Dit zijn erg opwindende ontwikkelingen voor onze business. Het sterke team dat we gecreëerd hebben in onze nieuwe structuur zal de manier waarop we werken sterk intensiveren en verbeteren, in harmonie met onze partners en dochterondernemingen.”
“Het zal ervoor zorgen dat we nog nauwer samenwerken dan voordien om de geweldige opportuniteiten optimaal te benutten en een duurzame winstgevende toekomst voor Etihad Airways en de leden van de Etihad Aviation Group te garanderen. Dat alles terwijl we ervoor zorgen dat we onze ambitieuze doelstellingen behalen op vlak van inkomsten, kosten en synergievoordelen.”
Etihad is druk bezig zijn eigen alliantie te vormen, dit is een belangrijke stap daarin. Lees hier meer over deze plannen.
Winst
Etihad maakte ook de jaarcijfers bekend:
Belangrijkste financiële resultaten voor 2013
- Omzet stijgt met 27% tot US$ 6,1 miljard
- Samenwerkingsstrategie zet sterke resultaten neer: omzet uit partnerschappen stijgt met 30% tot US$ 820 miljoen, en staat voor 21% van de totale passagiersinkomsten EBITDAR (inkomsten voor interesten, belasting, devaluatie, afschrijvingen en verhuur) stijgt met 30% tot US$ 979 miljoen
- EBIT (inkomsten voor interesten en belasting) stijgt met 22% naar US$ 208 miljoen
- Nettowinst stijgt met 48% van US$ 42 miljoen in 2012 tot US$ 62 miljoen
- Passagiersaantallen stijgen 12% tot 11,5 miljoen
- Opbrengsten per passagierskilometer (RPK’s) stijgen 16% tot 55,5 miljard
- Vloot werd uitgebreid van 70 tot 89 vliegtuigen
- Bestelling ter waarde van US$ 67 miljard voor maximum 199 toestellen en 294 motoren in november 2013
- 94 actieve bestemmingen voor passagiers en vracht. Dienstverlening naar 9 extra steden start in 2014
- ‘Equity alliance’ groeit tot zeven luchtvaartmaatschappijen
- Aantal codeshare-partners gestegen van 40 tot 47
- Via partnerschappen groeit het ‘virtuele netwerk’ tot bijna 400 bestemmingen
- De omzet van Etihad Cargo is gestegen met 30% tot US$ 928 miljoen
- Etihad Airways won voor de vijfde keer op rij de prijs voor “World’s Leading Airline” op de World Travel Awards
Bron: Etihad persberichten
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!