Minder piloten opleiden helpt bedrijfstak om zeep?
Op nu.nl stond op 1 mei een artikel met de titel Minder piloten opleiden helpt bedrijfstak om zeep. Dit was een reactie van drie vliegscholen op een uitspraak van Steven Verhagen, de voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers. Hij heeft gesteld dat er in Nederland te veel piloten opgeleid zouden worden.
In eerdere artikelen hebben wij al eens uitgelegd hoe de markt er voor beginnende piloten op dit moment uitziet. Bezint eer ge begint is daarbij een motto dat ook wij zouden prediken. Toch zijn er kanttekeningen te maken bij deze stelling van de VNV. En wat opvallend is, is niet zozeer dat er vliegscholen zijn die geld willen verdienen aan het opleiden van mensen tot piloot. Dat is hun goed recht. Ze moeten voldoen aan eisen van de Nederlandse en Europese overheid. Daarbij hebben wij ook wel kanttekeningen bij de Nederlandse vliegscholen en met name op het vlak van selectie-eisen en eerlijke voorlichting kan ook soms beter.
Opvallend is dat in het artikel staat dat de VNV scholen vertelt wat zij wel of niet zouden moeten doen, terwijl de VNV voor een gedeelte zelf invloed heeft om de misstanden in de opleidingswereld aan te kaarten. Wat namelijk mist in alle berichtgeving over de misstanden in de opleidingswereld tot piloot, is de rol van de maatschappijen.
Verantwoordelijkheid maatschappijen
De Nederlandse vliegmaatschappijen lijken soms de lachende derden bij alle ophef en zwartmakerij. Het is volgens ons bijzonder dat de ABN aangeklaagd wordt door piloten omdat ze een lening verstrekt hebben aan mensen die niets liever wilden dan die lening terwijl de maatschappijen weinig verantwoordelijkheid nemen in de vorming van hun toekomstig personeel.
Hoe is het mogelijk dat individuele, particuliere piloten (en hun ouders) een risico moeten aangaan ten grootte van een klein woonhuis terwijl de Nederlandse (en buitenlandse) vliegmaatschappijen de piloten voor het uitkiezen hebben? In het buitenland zijn diverse voorbeelden te vinden van vliegmaatschappijen die dat anders aanpakken. Zo heeft British Airways bijvoorbeeld het future pilot programma.
Noblesse oblige
Zelfs piloten die de KLM Flight Academy afgerond hebben, die dus volgens maatstaven van de KLM geschikt zouden moeten zijn (anders zouden ze immers niet afstuderen), zijn niet zeker van een baan bij de KLM.
Het lijkt niet logisch dat maatschappijen hun toekomstig personeel met zo’n onevenredig risico opschepen. Daar zou de VNV een rol in kunnen spelen. Als het zou betekenen dat salarissen wat lager zouden moeten worden, maar dat de vliegmaatschappij het risico draagt voor de opleidingskosten dan zou de hele bedrijfstak daar bij gebaat zijn.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!