Het schip de Ocean Shield is terug in het zoekgebied en heeft de onbemande onderzeeër direct weer ingezet.
Bluefin-21
Rond 02:00 lokale tijd is de onbemande onderzeeër Bluefin-21 weer ingezet. De zoektocht naar de verdwenen Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines lag bijna een maand stil. Eerst moest Ocean Shield bevoorraad worden. Het schip was ruim 5 weken op zee, de bemanning moest afgewisseld worden en de brandstof en voorraden raakten op. Tevens kreeg Bluefin-21 een software upgrade. Eenmaal terug op de zoekplek bleek tijdens de eerste missie dat er een hardware probleem was in een van de communicatie-units. Daarop is de Ocean Shield teruggevaren naar de haven voor reserve onderdelen.
Nu weer verder kan worden gegaan met zoeken zal de Bluefin rond de klok worden ingezet. Haast is geboden want de eigenaar, de US Navy, wil het apparaat binnen enkele weken terug. De komende week wordt gezocht rond plekken waar eerder mogelijke pings van de blackbox zijn opgepikt. De Bluefin heeft wel een beperking wat betreft diepte. Hij zal niet overal ingezet kunnen worden. Maximale diepte van de oceaan is zo’n 6 km, de Bluefin kan tot 4,5 km.
Het doel is om van die (meest voor de hand liggende) plekken te kunnen zeggen of MH370 daar wel of niet ligt.
Volgende fase
In de volgende fase van de zoektocht zal een gebied van zo’n 700 bij 80km systematisch worden bekeken met sonar apparatuur. Dit zal door een commerciëel bedrijf gedaan worden. Eerst zal er echter een bathymetric search worden gedaan. Bathymetric is de topografie of het in kaart brengen van de oceaanbodem. Dit wordt uitgevoerd door het Chineze onderzoeksschip Zhu Kezhen. Gister is dit schip vertrokken uit de haven van Fremantle, vlakbij Perth. De zoekgebieden worden aangegeven door het Australian Transport Safety Bureau en zijn gebaseerd op de meest waarschijnlijke route van MH370. Een andere Chinees schip, Haixun 01 gaat ook naar dat gebied ter ondersteuning. Tevens gaat dit schip wekelijks de gegevens naar het vaste land verschepen.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!