Peking gaat circa $14 miljard besteden aan een geheel nieuw tweede vliegveld bij de hoofdstad om het huidige vliegveld te ontlasten.
2018
Het nieuwe vliegveld zal 4 landingsbanen krijgen in fase I. Het is berekend op bijna net zoveel reizigers als het huidige Beijing Capital Airport (PEK) nu afhandelt. In latere fases kunnen er nog 3 banen toegevoegd worden. Het vliegveld komt 40 km ten zuiden van Peking.
Beijing Capital
Al jaren is dit vliegveld het belangrijkste van China voor verbindingen met de rest van de wereld. Ondanks enorme uitbreiding afgelopen jaren kan het vliegveld de vraag niet aan. Vorig jaar gebruikten 83,7 miljoen mensen het vliegveld. Het is daarmee het op één na drukste vliegveld ter wereld. Hartfield-Jackson Atlanta staat op 1. Beijing Cpaital is berekend op 76 miljoen passagiers.
Groei
In China groeit de luchtvaart enorm. Er wordt gerekend op 142 miljoen passagiers op de vliegvelden van Peking in 2020, volgens een rapport van Boeing. Tussen 2012 en 2032 zal het vliegverkeer verviervoudigen. Ook de luchthavens van Shanghai, Guangzhou en Shenzhen plannen extra landingsbanen.
Leger
Een groot probleem voor de luchtvaart is het leger. Zij controleren 80% van het luchtruim, waardoor een slechts een beperkt aantal corridoren zijn. Dit zorgt voor veel vertragingen. Als hier niks aan gebeurt dan zal het nieuwe vliegveld niet volledig gebruikt kunnen worden. Momenteel is het zo dat op Beijing Airport vliegtuigen vaak met een interval van ruim 2 minuten. Op Heathrow is dat 45 seconden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!