Zaterdag 26 juli
Dit zal voorlopig de laatste dag van de luchtbrug zijn tussen Charkov en Eindhoven.
Er worden 38 kisten overgevlogen naar Nederland. Dit zal waarschijnlijk weer met dezelfde vliegtuigen gebeuren, eerder was er sprake dat één vliegtuig werd ingezet. De Hercules vertrok gisteravond weer naar Charkov. De 40 marechaussee’s die naar de rampplek gaan zullen aan boord zijn. Er zijn na vandaag 227 kisten overgebracht. Aan boord waren 298 mensen. Er zouden nog menselijke resten op de rampplek liggen.
De verwachting is dat de Nederlandse Hercules weer rond 11 uur vertrek en later de Australische C-17. Aankomst is weer om 4 uur en live bij de NOS te zien.
Vlucht Naf25 is weer te volgen via flightradar.
Vrijdag 25 juli
Ook vandaag worden weer slachtoffers naar Nederland gevlogen. Vandaag gaat het om 75 kisten. Deze zullen weer aan boord zijn van een Nederlandse Hercules (30) en een Australische C-17 (45). Aankomst op Eindhoven is rond 4 uur.
Rond 11:15 is de Hercules opgestegen met vluchtnummer naf23. Volg de vlucht op flightradar.
Morgen zullen opnieuw 38 kisten worden gevlogen naar Nederland. Dit zal met één vliegtuig gebeuren. De Hercules vertrekt vanavond weer naar Charkov. De 40 marrechaussee’s zullen aan boord zijn. Voorlopig is dit de laatste vlucht. Er zijn dan 227 kisten overgebracht. Aan boord waren 298 mensen. Er zouden nog menselijke resten op de rampplek liggen.
Donderdag 24 juli
Rond 11:00 Nederlandse tijd is de Nederlandse Hercules weer opgestegen van Charkov met slachtoffers aan boord. Het toestel zal rond 16:00 op Eindhoven landen. Ook de Australische C-17 zal rond die tijd landen. De C-17 is sneller en vertrekt daarom later, rond 12:45.
Vluchtnummer van de Hercules is vandaag: NAF24. Het is een andere Hercules dan gister. Volg de vlucht op de radar.
De NOS zendt vanaf 15:45 de landingen live uit.
Woensdag 23 juli
De Nederlandse C-130 Hercules is van Charkov vertrokken naar Eindhoven. Aan boord zijn 16 kisten.
C-130 weer in Nederlands luchtruim
De Hercules is even voor 11:00 vertrokken en komt rond 16:00 aan op Eindhoven. Een Australische C-17 zal later vandaag aankomen op Charkov en nog 24 kisten meenemen. Beide toestellen komen tegelijk aan op Eindhoven.
Daar zal een korte ceremonie gehouden worden. Vervolgens gaat een stoet lijkwagens onder politiebegeleiding naar de Korporaal Van Oudheusdenkazerne in Hilversum. Snelwegen A2 en A27 zullen deels worden afgesloten hiervoor.
Volg de Hercules op Flightradar.
Het eerste vliegtuig met lichamen van slachtoffers is vertrokken uit Charkov. http://t.co/2nnYiMbICk pic.twitter.com/Tz2BiAYJa3
— NOS (@NOS) July 23, 2014
Nieuws over MH17
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.
Lockheed C-130 Hercules
De Lockheed C-130H Hercules wordt ingezet voor het vervoer van personeel en materieel van de krijgsmacht en voor humanitaire hulpvluchten. De Hercules is een middelzwaar transportvliegtuig met een achterlaadklep. Het toestel is daardoor niet afhankelijk van speciale beladingsfaciliteiten op luchthavens.
Specificaties
Aantal: 4
Lengte: 29,8 meter (C-130H-30: 34,37 meter)
Breedte: 40,41 meter
Hoogte: 11,61 meter
Motoren: 4 Allisons T56-A-15LFE
Vermogen: 4.591 pk per motor
Gewicht: leeg 40.000 kilogram; maximaal gewicht 70.455 kilogram
Snelheid: kruissnelheid 556 kilometer per uur; maximaal 602 kilomter per uur
Vliegbereik: circa 8.100 kilometer
Registratienummers: G-273 Ben Swagerman; G-275 Joop Mulder; G-988
Fabrikant: Lockheed
Kleur: grijs
In gebruik bij: Koninklijke Luchtmacht
Taken
De Hercules kan opstijgen en landen op zeer primitieve vliegvelden waarbij nauwelijks voorzieningen aanwezig hoeven te zijn. De Lockheed C-130 is een middelzwaar transportvliegtuig dat tot 17.500 kilo over een afstand van circa 7800 kilometer kan vervoeren. Dit is belangrijk bij het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties en het verlenen van humanitaire hulp.
Het vliegtuig kan ook worden ingezet voor evacuatie van gewonden. Met de komst van de Hercules is de bijdrage van de Koninklijke Luchtmacht aan de internationale humanitaire hulpverlening aanzienlijk vergroot. De Nederlandse C-130’s kunnen geen andere vliegtuigen in de lucht tanken of zelf worden bijgetankt. De toestellen zijn uitgevoerd in een grijs kleurschema.
©Defensie
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!