Een 777-300ER van het Indiaase Jet Airways daalde plotseling 5.000 voet. De captain sliep en de co-piloot was te druk met haar iPad om het door te hebben.
Slapen De captain bleek een geplande slaap te hebben, normaal op lange vluchten. De co-piloot moest het toestel in de gaten houden. Zij verklaarde druk op haar tablet bezig te zijn met het vluchtplan. Na de oproep van Ankara ATC heeft de co de captain wakker gemaakt. Hij heeft op verzoek van Ankara het vliegtuig naar 32.000 voet opgetrokken.
Onderzoek Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Vlucht 9W-228 was onderweg van Mumbai naar Brussel in de nacht van 7 op 8 augustus op cruising altitude van 34.000ft. Boven Ankara daalde het toestel ineens bijna 2 kilometer zonder dat daar toestemming voor was gegeven. De luchtverkeersleiding van Ankara vroeg aan het toestel waarom dit gebeurde. Het toestel zat inmiddels op een hoogte waar andere toestellen vlogen.
Het incident wordt als serieus gezien en er is een onderzoek ingesteld. De onderzoekers willen weten waarom het vliegtuig (VT-JEL) de daling had ingezet, dit gebeurt niet vanzelf. En waarom merkte de co dit niet. “Was ze in slaap gevallen?”, vraagt de Indiaase onderzoeksraad DGGA zich af. Zolang het onderzoek loopt zijn de piloten geschorst.
De Queen of the Skies is terug!
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!