Er wordt sinds 2008 gesproken van een bubble of zeepbel in vliegtuig bestellingen. Honderden tegelijk worden er besteld. Maar is er wel een zeepbel?
Boeing en Airbus
Het zijn vooral Boeing en Airbus waar de meeste bestellingen zijn. Airbus heeft tot eind juli 5.912 vliegtuigen in bestelling staan. Boeing moet er nog 5.513 maken. Enorme aantallen, worden die uiteindelijk wel afgenomen?
Analyse
Luchtvaart analisten van Leeham hebben dit bekeken en komen tot de conclusie:
Our view: when Airbus and Boeing each have backlogs of more than 5,000 airplanes extending out to 2020 and beyond, who cares if the Book:Bill rate declines to 1:1 or even 0.75:1 (verlies van bestellingen, red); or that the hyper-cycle is coming to an end? Neither Airbus nor Boeing can build planes fast enough to meet the backlog now. A little relief isn’t necessarily a bad thing, and we view any decline as only temporary in any event.
Lees hun hele analyse hier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!