Tijdens het in kaart brengen van de zeebodem van het zoekgebied zijn 58 mogelijke locaties gevonden.
Zoektocht
Afgelopen maanden hebben het Nederlandse schip Fugro Equator en het Chinese Zhu Kezhen de zeebodem in kaart gebracht van het zoekgebied. In juni heeft een internationale werkgroep het zoekgebied bepaald. Dit is gebeurd aan de hand van satellietdata verzonden door het vliegtuig. Het betreft een gebied van 60.000 vierkante kilometer. De bodem is door middel van sonar in kaart gebracht, waarbij vooral de diepte is bepaald. Tijdens deze zogenaamde bathymetric search zijn nu 58 interessante locaties gevonden.
Spots
Op deze 58 spots liggen harde voorwerpen op de zeebodem. Dat kan van alles zijn, rotsen, scheepwrakken, maar ook een vliegtuig. Meer kan dan ‘iets hards’ kan de sonar niet waarnemen. De Maleisische transport minister Liow maakte dit bekend. Het geeft de zoektocht focus.
“An underwater search using deep sea equipment will be conducted at these spots soon”.
De volgende fase begint eind september als er drie schepen en geavanceerde onderwaterapparatuur de bodem gaan afspeuren. Eerst zal op de 58 punten gekeken worden, zo zegt Liow. In totaal kan deze fase tot een jaar duren als de volledige 60.000 km2 bekeken moet worden.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!