Afgelopen woensdag stortte GE235 van TransAsia neer na het opstijgen van Taipei Songshan Airport. De ATR72 stortte neer in de rivier, velen hebben de beelden wel gezien. Er reed namelijk een auto met een camera op het dashboard op de brug waar het vliegtuig deels tegenaan vloog. Deze camera heeft de laatste momenten van het vliegtuig opgenomen. Gelukkig overleefden veertien passagiers en 1 bemanningslid uit de cabine het ongeluk, het totaal aantal inzittenden was 58. Wat is er nou eigenlijk gebeurd? Allereerst het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=qHRZGOcwaQ4
De feiten van GE235 van TransAsia
- De ATR72-600 met registratienummer B-22816 was nog geen jaar oud: de eerste vlucht was op 28 maart 2014. Het turboprop vliegtuig wordt op op 15 april aan de vliegtuigmaatschappij overhandigd.
- Het vliegtuig steeg op vanaf Taipei Songshan Airport. 2 minuten later was het gecrasht in de Keelung River.
- Het cabinepersoneel bestond uit 2 personen van wie 1 het ongeluk overleefde.
- In de cockpit zat een 42-jarige captain (gezagvoerder) met bijna 5000 vlieguren, een 45-jarige first-officer (copiloot) met bijna 7000 vlieguren en een observer achterin de cockpit met meer dan 16.000 vlieguren. Ze kwamen alledrie uit Taiwan, geen van hen overleefde het ongeluk.
- Van de 53 passagiers overleefden 14 het ongeluk.
Wat er precies gebeurd is, is op dit moment pure speculatie. Er zijn wel enkele feiten over het verloop van de vlucht bekend. De tijden zijn gebaseerd op lokale tijd in Taiwan.
- 10.51:13. Het vliegtuig vertrekt en krijgt de permissie van de luchtverkeersleiding om op te stijgen.
- 10:52:38. 1 minuut en 25 seconden later klinkt de zogenaamde master warning. Dit is een geluid in het vliegtuig dat klinkt als er iets ernstigs met het vliegtuig aan de hand is.
- 10:53:04. Iets minder dan een halve minuut later reduceert een van de piloten het vermogen van de linkermotor.
- 10:53:12 tot 10:53:18. Gedurende zes seconden klinkt de overtrekwaarschuwing, in het engels de stall waring horn. Dit betekent dat het vliegtuig elk moment uit de lucht kan vallen.
- 10:53:24. De linkermotor wordt compleet uitgeschakeld.
- 10:53:34. De crew geeft een mayday-call. De verkeersleiding is nu op de hoogte dat er iets ernstigs aan de hand is.
- 10:54:09 tot 10:54:20. De crew probeert de linkermotor te herstarten. Op 10:54:20 lukt dit eindelijk. Dit is helaas te laat.
- 10:54:34. De master warning klinkt weer.
- 10:54:36. Het vliegtuig stort neer in de rivier, amper twee minuten na het begin van de problemen met het toestel.
Vermoedens over de oorzaak van de vliegtuigcrash
Het is nog te vroeg is om een oordeel te geven omdat het officiële onderzoeksresultaat nog niet is vrijgegeven. Er zijn echter vermoedens dat de crew de verkeerde motor heeft uitgeschakeld. Nogmaals, dit is een vermoeden. Er zou iets aan de hand zijn geweest met de rechtermotor. De piloten zouden vervolgens de linkermotor uitgeschakeld hebben. Aangezien de linkermotor de enige was die op dat moment nog werkte, had het toestel geen of heel weinig vermogen over. Dit zou onder andere de overtrekwaarschuwing verklaren. Aangezien het vliegtuig op de dashcambeelden uit de lucht lijkt te vallen, klopt dit ook met de theorie dat beide motoren uit stonden (of in het proces van opstarten zaten).
Gecancelde vluchten en grondig gecheckte vliegtuigen
Na het ongeluk heeft de Taiwanese luchtvaartautoriteit (de CAA) bevolen om alle piloten van TransAsia die op de ATR-vliegtuigen vliegen extra trainingen te geven. Dit houdt in dat 90 vluchten gecanceld zullen worden. De CAA zal samen met enkele ingehuurde externe partijen deze trainingen verzorgen. Verder worden alle ATR72 vliegtuigen gecheckt op defecten in onder andere het brandstofsysteem.
Te vroeg om conclusies te trekken
De directeur van de Taiwanese raad voor de veiligheid van de luchtvaart Thomas Wang vindt het te vroeg om conclusies te trekken. Wel zei hij dat de piloten de normale procedure voor een motorstoring niet hebben opgevolgd. Meermotorige vliegtuigen zoals de ATR72, maar ook bijvoorbeeld de Boeing 737, zijn namelijk perfect in staat om een complete vlucht uit te voeren op 1 motor. Dit wordt natuurlijk nooit gedaan, maar mocht er 1 motor uitvallen, dan zou dit geen probleem moeten zijn. Een dubbele motorstoring is heel zeldzaam.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!