De eerste vlucht van de Comac C919 is achter op schema en de levering van het eerste toestel zou tot 2 jaar vertraging kunnen oplopen, zo meldt Reuters op basis van bronnen.
Testvlucht
De assemblage van de eerste C919 duurt langer dan gedacht, aldus een anonieme bron tegen Reuters. Een andere bron zegt dat Comac alles uitermate goed checkt zodat er later geen problemen worden gevonden. “Vertragingen zijn te betreuren maar Comac wil vooral een veilig toestel afleveren, het gaat om de lange termijn doelen” aldus de bron. De eerste vlucht zou eind 2015 moeten zijn, maar dit zal halverwege 2016 worden. Eind 2015 zit het toestel waarschijnlijk nog maar net in elkaar. Daarna volgen nog enkele maanden van grondtests, en pas als die goed zijn afgerond gaat de C919 de lucht in.
De planning was om de eerste eind 2018 af te leveren. De bron zegt dat dit wel eens 2020 kan worden.
In een reactie aan Flightglobal zegt Comac dat het bericht niet bevestigd kan worden. Het werk aan het vliegtuig gaat voort en de aankondiging van de datum van de eerste vlucht zal later dit jaar volgen. De topprioriteit van Comac is een veilig product te maken.
C919
De C919 kan tussen de 156 en 168 passagiers hebben en wordt daarmee de directe concurrent van A319 en B737-700. Ook wordt er een langere versie gepland. Tegen de tijd dat de C919 vliegt zullen Airbus en Boeing al met hun nieuwe variant op de markt zijn. Hoe langer Comac wacht hoe meer het toestel achterloopt op de Westerse concurrenten. Comac heeft 450 bestelling van voornamelijk Chinese klanten. De bouwer is afhankelijk van veel buitenlandse toeleveranciers. Het krijgt de Leap-1C motoren. Grofweg dezelfde als op de A320neo en B737Max komen. Chinese bedrijven maken de romp, vleugels en staart. Deze Chinese bedrijven hebben jaren ervaring als leverancier van Airbus en Boeing.
Comac zegt veel geleerd te hebben van de ontwikkeling van de regionale ARJ-21. Deze 100-zitter kwam met 12 jaar vertraging op de markt. Nu zijn er veel buitenlandse werknemers aangenomen met ervaring van westerse vliegtuigbouwers. Airbus voorspelt dat China 5.300 nieuwe toestellen tussen 2014 en 2033 nodig zal hebben.
Toegevoegd 15-5: reactie Comac
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!