Het onderzoek is het tweede in twee weken, nadat de BEA eerder een onderzoek opende nadat een 777 bijna een vulkaan raakte.
Op 22 mei kwam de vrachtvlucht van Parijs naar Mexico maar langzaam op gang op de runway in Parijs. Doordat de takeoffweight te laag stond ingesteld, kwam het toestel met te weinig vermogen los van de grond. De piloten trokken de gashendels vol open en wisten zo toch veilig van de grond te komen.
Air France bevestigt tegenover Reuters dat het incident heeft plaatsgevonden. De beide piloten zijn uit het dienstrooster gehaald en krijgen extra training. Een andere bron laat aan Reuters weten dat het startgewicht 100 ton te laag stond ingesteld.
Volgens Air France waren de situaties met beide vluchten, in Afrika en in Parijs, niet dusdanig dat er een ongeluk had kunnen gebeuren, maar de maatschappij wacht op de rapporten van de BEA.
Het onderzoeksorgaan waarschuwde ook na het ‘near-incident’ in Kameroen al voor het invoeren van foutieve data in computersystemen aan boord. In Kameroen miste de triple seven een actieve vulkaan op een haartje.
In 2009 raakte een A340 van Emirates in Sydney een antenne aan het eind van de startbaan, later concludeerden experts dat het startgewicht ongeveer 100 ton te laag was ingesteld.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!