De Maleisische premier heeft woensdagavond bekend gemaakt dat het aangespoelde vleugelonderdeel op La Réunion van MH370 is. Het is de eerste doorbraak in de reeds 515 dagen durende zoektocht naar het vliegtuig.
Onderzoek van een internationaal team van experts heeft volgens de premier uitgewezen dat het onderdeel daadwerkelijk van MH370 is. Eerder werd al bekend dat het onderdeel van een Boeing 777 was, hetzelfde vliegtuig als MH370. De Maleisische premier zegt dat de zoektocht door zal gaan. Ook zegt hij: ” It is my hope that this confirmation, however tragic and painful, will at least bring certainty to the families and loved ones.”
De gevonden flaperon is 2,40 meter bij 95 centimeter. De vele schelpen en mossels op het onderdeel geven aan dat het al lang in de oceaan ligt. Het onderzoek gaat morgen verder.
De aanklager in deze zaak van het Franse OM, Serge Mackowiak, zegt dat de gevonden koffer in ieder geval wordt bekeken. Verder wil hij weinig over het onderzoek zeggen. Oceanografen verwachten dat aan de hand van de mossels en schelpdieren gezien kan worden in welk deel van de oceaan het wrakstuk heeft gedreven. Mackowiak houdt overigens nog een slag om de arm en zegt dat het “hoogstwaarschijnlijk” een flaperon van MH370 is.
In een aparte verklaring van Malaysia Airlines zegt de maatschappij alle nabestaanden geïnformeerd zijn. MAS noemt het een “major breakthrough” in het oplossen van het verdwijnen van het vliegtuig. “We expect and hope that there would be more objects to be found which would be able to help resolve this mystery.”
Andere gevonden spullen zijn niet van het vliegtuig, blijkt op de persconferentie. Het onderzoek is om 4 uur begonnen zo zegt het Franse OM. Meerdere Franse experts hebben het onderzoek uitgevoerd, samen met mensen van Boeing en Malaysia Airlines. Daarnaast waren er onder andere mensen van Maleisië, China, Singapore en Australië.
Boeing zegt dat de flaperon onmiskenbaar van een 777 is. Uit technische documenten van Malaysia Airlines blijkt dat het onderdeel van het vliegtuig (9M-MRO) is dat vlucht MH370 uitvoerde.
Eerder werd al bekend dat de vorige week woensdag gevonden flaperon van een Boeing 777 afkomstig was. Het vleugelonderdeel is aangespoeld op La Réunion, een klein eilandje in het westelijke deel van Indische Oceaan, in de buurt van Madagaskar. Drijfmodellen laten zien dat de vindplaats overeen kan komen met waar nu, 3.700 km verderop, naar MH370 op de bodem van de oceaan gezocht wordt.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 en de feiten op een rij in ons dossier MH370.
https://www.youtube.com/watch?v=kXRdCBoOLfM
Drijfmodellen
De ATSB zegt in een verklaring dat de berekeningen herzien zijn en dat ze overeenkomen met het zoekgebied naar MH370. Op verzoek van ATSB heeft het Australische Scientific and Industrial Research Organisation drift modelling gedaan waaruit blijkt dat wrakstukken van MH370 naar La Réunion hebben kunnen drijven. Eerdere modellen zeiden Australië dat de wrakstukken zouden moeten aanspoelen op Sumatra. Die modellen blijken niet te kloppen: “While this error in that model had no impact on the way the surface search was conducted, it was important in order to understand over the course of time where debris might wash up and help verify or discount the various items found on beaches, particularly on the west coast of Australia.”
In het model zijn de blauwe, zwarte en rode stippen de theoretische locatie van wrakstukken met een speling van respectievelijk 1,2, 1,5 en 1,8% ten opzichte van de gemiddelde stroomsnelheid. De magenta stippen zijn verankerde boeien die de stroming meten. De zwarte streep is het zoekgebied.
Het eilandje is zeker niet de enige plek waar het naar toe zou spoelen. Uit het model blijkt dat wrakstukken over meerdere honderdduizenden vierkante kilometers verspreid kunnen drijven. Het meest waarschijnlijk is dat wrakstukken ten zuiden langs het eiland gegaan zijn. Dit zou aan kunnen spoelen op de kust van Madagaskar, Mozambique of Zuid-Afrika. Een groot deel spoelt waarschijnlijk niet aan op een kust. In de Indische Oceaan is een cirkelvormige stroming die niet bij de kust van Afrika komt.
Terugrekenen waar de flaperon vandaan kwam is zeer onnauwkeurig als het over een langere periode gaat. In hoeverre erop vertrouwd kan worden, kan wel gezegd worden dat ook deze modellen overeen kunnen komen met het huidige zoekgebied, aldus de ATSB.
Flaperon
Een flaperon is een aileron met flap functie toegevoegd. Een aileron zorgt er voor dat het toestel kan ‘banken’, een bocht maken. Het zit aan de buitenkant en de achterkant van de vleugel en kan bewegen. De aileron kan zowel omhoog als omlaag klappen. De onder de vleugel doorstromende lucht zorgt er voor dat door de extra weerstand de aileron (met vleugel) omhoog word gedrukt als de aileron omlaag geklapt staat. Bij de andere vleugel kan de aileron dan omhoog staan, waardoor die vleugel juist omlaag wordt gedrukt. Als de aileron aan de linkervleugel omlaag staat gaat die vleugel omhoog, waardoor het toestel een bocht naar rechts maakt. In het toestel zit je dan schuin in je stoel. Aan de rechterkant zie je de grond goed en aan de linkerkant juist alleen de lucht.
De flap functie is nuttig tijdens het landen. Over bijna de gehele spanwijdte zitten flaps die uitschuiven/uitklappen bij het landen. Het vliegtuig remt hierdoor en de vleugel wordt groter waardoor er meer draagkracht is. Door de lagere snelheid is meer draagkracht nodig, anders valt het toestel uit de lucht. De rij flaps wordt onderbroken door de aileron. Bij veel toestellen heeft de aileron dus een flap functie (nu heet het een flaperon). De flaperons doen tijdens het landen mee met de flaps.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!