Vandaag is de roll-out van de eerste B737 MAX, de melkkoe van de producent. In de vorige column viel te lezen dat Boeing lang getwijfeld heeft tussen een upgrade van de 737NG en een geheel nieuw toestel. Door het twijfelen en voor de veilige weg kiezen ligt de bouwer twee jaar achter op Airbus. Maar Boeing heeft achter de schermen wel degelijk een grote stap gemaakt.
De komende jaren wordt de productie van de narrow-body flink opgevoerd. Een belangrijk en tijdsintensief onderdeel is de productie van de vleugels. De panelen die op de vleugels gaan worden binnenkort door robots op de vleugels gezet. Vier robots slaan gezamenlijk 36.000 gaten per dag om de panelen te monteren.
Dit is niet alles; de volledige lijn voor de vleugels wordt voor de MAX geautomatiseerd. Tests zijn uitgevoerd op de Next Generation 737 en doet nu zijn werk voor 70% van de vleugels. Het vervangt een productiesysteem opgezet in de jaren 60. Vijftig jaar geleden dus.
Het geautomatiseerde systeem zorgt voor een doorlooptijd die dertig procent korter is en de helft van het vloeroppervlak inneemt. Door de kortere productietijd is Boeing in staat een hogere output te realiseren die nodig is als het totale aantal vliegtuigen in 2017 omhoog gaat van 42 naar 47 jets per maand.
Met het nieuwe productieproces zet Boeing een grote stap ten opzichte van de concurrentie en is de vleugelproductie na vijftig jaar klaar voor de toekomst.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!