AKCD

AKCD 2015: KLu goed vertegenwoordigd

De Koninklijke Luchtmacht was op de ACKD goed vertegenwoordigd met vier presentaties. De openingsspeech werd verzorgd door Commodore Onno Eichelsteim, directeur operations.



Out of the box denken is een must voor de krijgsmacht, houdt Eichelsheim de zaal voor. “De vijand doet het namelijk al.” De Luchtmacht loopt achter door de manier waarop besluiten genomen worden en door aanbestedingstrajecten. In andere, niet-westerse landen, kan een nieuw systeem veel sneller worden aangeschaft. Het personeel van de Luchtmacht kan juist het verschil maken. “Jullie gaan dat verschil maken”, zegt Eichelsheim specifiek tegen de studenten. In een snel veranderende samenleving zijn er voor de krijgsmacht twee opties: toekijken of innoveren. Dat laatste gebeurt vanzelfsprekend. De luchtmacht haalt ideeën uit alle lagen van de organisatie om beter te worden.
AKCD2015_KLu_Eichelsheim_1

Eén van die noodzakelijke innovaties is de aanschaf van de F-35, die de F-16 gaat vervangen. Luitenant-kolonel Frank den Edel, hoofd Air Force F35 Transition Team, legde in zijn presentatie de grootste verschillen uit tussen beide toestellen uit. De F-35 kan veel meer dan alleen een bom afwerpen. “Het is een platform vol sensoren. Alle informatie wordt als totaalplaatje aan de piloot aangeboden”, vertelt Den Edel. Die informatie kan ook door andere krijgsmachtonderdelen gebruikt worden. De F-16 biedt ook veel informatie, maar die moet de piloot zelf verwerken tot een totaalplaatje. De F-35 is veel preciezer dan de F-16. “Een F-16 kan een lasergeleide bom ook door een deur krijgen. Een F-35 kan ‘m linksonder, rechtsboven of door de brievenbus krijgen”, aldus Den Edel.
AKCD2015_KLu_F16_F35_2

Inzet Chinook
Vlieger Jan-Joost, gezagvoerder op de Chinook, nam even later een zaal vol met luisteraars mee naar de eindeloze zandvlakte van Mali. Hij werd vier maanden uitgezonden voor de VN-operatie minusma. In Mali voeren de Chinooks met name medische evacuaties (medevacs), ondersteuningsvluchten en transporttaken uit. In Mali is het vooral wachten. “In theorie zit je te playstationen tot de zoemer gaat, dan ga je de lucht in voor een evacuatie. Binnen een uurtje ben je weer terug”, schetst hij. De praktijk is anders. Bij het lossen van goederen kwamen er spontaan gewonde mensen naar de helikopter toe. “Die laten we natuurlijk daar niet achter”, aldus Jan-Joost.

Tijdens zijn uitzending vloog hij elf keer voor een evacuatie, waarbij 49 patiënten vervoerd werden. Twee daarvan waren Nederlanders. “Dat doet toch iets extra’s met je. Het is anders dan wanneer je collega X uit land Y vervoerd.” Het zand en de hitte in Mali zorgden wel voor uitdagingen, vooral op technisch gebied. Veel computersystemen aan boord van de heli’s hadden last van de warmte. De oplossing voor een niet-werkend computersysteem is volgens Jan-Joost simpel. “Een bak met ijs tegen de computer zetten, tien minuten later werkt het weer.”

Alles over AKCD

AKCD_2015_poster_landscape_klein
UpintheSky.nl is mediapartner van de AKCD 2015. Alle berichtgeving over de AKCD 2015 vindt u in ons dossier.

Tags

Gerelateerde artikelen

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol en komt er graag. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.