Het eiland Guernsey heeft zijn eerste Air Operators Certificate (AOC) uitgegeven.
Het Kanaaleiland hoort geografisch gezien bij het Verenigd Koninkrijk, maar is onafhankelijk. Op de European Business Aviation Convention & Exhibition-beurs in Genève werd het eerste AOC uitgereikt. “Mensen zeiden tegen ons: het zou goed zijn als jullie een AOC kunnen afgeven”, legt Gus Paterson, het hoofd van de luchtvaartautoriteit, uit aan ainonline.com. De eerste licentie is uitgegeven aan Volare Aviation, een Brits bedrijf dat vliegt met Challengers.
Om AOC’s uit te kunnen reiken moest Guernsey eerst een wet gewijzigd worden. Dat gebeurde binnen een jaar.
Minder regels
Doordat Guernsey onafhankelijk is en geen lid is van de Europese Unie, hoeft het land zich niet te houden aan de EASA-regels. Maatschappijen die een AOC willen, hoeven ook niet aan deze regels te voldoen. Volgens Paterson is zijn organisatie ook heel snel. “Ons doel is om vliegtuigen te laten vliegen. Bij veel andere organisaties is het doel juist om vliegtuigen niet te laten vliegen. Als we binnen een jaar de wet kunnen wijzigen, dan kunnen we ook veel andere dingen”, stelt hij.
Dat Guernsey zich niet hoeft te houden aan EASA-regels betekent volgens de chief-pilot van Volare niet dat het onveilig is. “Dit programma was even complex, grondig en robuust als alle andere planenn waar ik mee gewerkt heb”, aldus Paul Wood van Volare.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!