Ryanair CEO O’Leary zegt dat zijn maatschappij over vijf jaar 15 tot 20% van de Duitse markt in handen heeft. De huidige nummer 2, airberlin, zal in zijn huidige vorm van de markt verdwenen zijn.
In een interview met Duitse krant Die Zeit zegt O’Leary klaar te zijn voor de groei. Ryanair heeft een tijd semi stilgestaan in Duitsland omdat ze de vliegtaks verafschuwen en denken dat daardoor minder mensen vliegen. Er is echter een grote verandering: de problemen van airberlin. Die maatschappij zag de verliezen verdubbelen en verloor in 2015 acht miljoen klanten. Doordat de maatschappij zich van vliegvelden terugtrekt krijgt Ryanair grote kortingen om de gaten te vullen, zegt O’Leary.
Lagere prijzen
O’Leary vindt het zijn missie om de Duitsers te behoeden van de duopoly van Lufthansa en airberlin. “Duitsers hebben ook recht op lage prijzen, en niet overgeleverd zijn aan de grillen van de huidige nummer 1 en 2.” De prijzen komen de komende tijd verder onder druk te staan. “Onze prijzen zijn al laag, maar kunnen dankzij de lage olieprijs nog verder omlaag,” aldus Kenny Jacobs, de chief marketing officer (CMO) van Ryanair vrijdag tegen Up in the Sky. Het afgelopen boekjaar, dat liep tot eind maart, lag de gemiddelde ticketprijs bij de Ierse maatschappij op 46 euro. “Onze tarieven zullen dit jaar verder omlaag gaan. Ons doel is om een loadfactor van 93 procent te hebben, onze tarieven passen we aan om die doelstelling te halen.”
In Duitsland kunnen de prijzen over vijf jaar naar gemiddeld naar € 25 gaan. Lufthansa is juist gefocust op prijzen verhogen, aldus Ryanair. Ryanair-CEO Michael O’Leary denkt dat de tickets zelfs gratis kunnen worden aangeboden. “Dan verdienden we ons geld met de ancillaries, zei hij vrijdag tegen Up in the Sky. Ons doel is absoluut om de kosten nog verder omlaag te brengen. Als dat lukt, waarom zouden we dan geen gratis tickets aanbieden?”
airberlin
O’Leary denkt ook dat Etihad airberlin zal gaan verkopen aan Lufthansa. De Duitse nummer 1 zal proberen de low-cost markt te veroveren, maar dat zal niet lukken. Uiteindelijk zal (ook) Eurowings verdwijnen, zo denkt de Ier.
Meer groei dan gepland
Vooral vanuit Keulen-Bonn en Berlijn groeiende Ryanair afgelopen jaar harder dan oorspronkelijk gepland. Een marktaandeel in Duitsland van 10% is in 2016 al haalbaar. Een verdubbeling van de grootte is het doel de komende vijf tot acht jaar.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!