De Airbus A320neo mag met motoren van CFM vliegen. EASA en de FAA hebben de LEAP-1A allebei gecertificeerd.
De A320neo’s die Airbus tot nu toe afleverde, hebben motoren van Pratt & Whitney. De PW1100G kampt met problemen door onnodige foutmeldingen en langere opstarttijden. Het grootste deel van de zes geleverde neo’s staat daarom nog aan de grond. Een aantal maatschappijen hebben al gedreigd om over te stappen naar de LEAP-motor van concurrent CFM. Airbus werkt samen met de motorbouwer aan een oplossing.
Mijlpaal
De LEAP-1A maakte in de afgelopen tijd meer dan 350 testvluchten, waarin de motor volgens Airbus ruim duizend uur gedraaid heeft. “Dit is een belangrijke mijlpaal. We kijken ernaar uit om het toestel in dienst te stellen”, zegt Airbus CEO Fabrice Brégier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!