Als de Italiaanse carrier Meridiana Qatar Airways als strategische partner wil, moeten er 527 medewerkers weg. Over deze eis onderhandelen de maatschappijen de laatste dagen. Morgen moet er duidelijkheid zijn.
De carrier uit Doha is bereid om een aandeel van 49 procent te nemen in Meridiana. Beide maatschappijen tekenden in februari al een intentieovereenkomst. Voorwaarde voor het belang is wel dat de maatschappij 527 van de 1600 medewerkers ontslaat. Daarover wordt nu weer met de vakbonden onderhandeld, melden diverse media. Als de maatschappij niet met Qatar in zee gaat, moeten er 955 medewerkers vertrekken.
Keuze
De onderhandelingen verlopen niet zonder slag of stoot: woensdag verliet de delegatie van Qatar de onderhandelingstafel, omdat de vakbonden geen deal wilden sluiten. Na bemiddeling van de Italiaanse minister van transport schoof Qatar weer aan. De keuze die gemaakt moet worden is duidelijk. “Het is ja of nee. We moeten er goed mee kunnen werken”, stelde Qatar-CEO Akbar al Baker eerder tegen Arabische media.
Feeder
Al Baker wil Meridiana uitbouwen als een onafhankelijke airline met een feederrol in Italië. Passagiers moeten vanuit heel Italië naar Rome kunnen, waar Qatar hen weer naar Doha kan vliegen. Alitalia en Etihad Airways hanteren eenzelfde constructie: passagiers uit Italië kunnen via Rome naar Abu Dhabi vliegen en daar overstappen op het Etihad-netwerk.
De vloot van Meridiana moet volgens Al Baker wel vernieuwd worden. Qatar vliegt met een vloot van gemiddeld tien jaar oud, de toestellen van Meridiana zijn gemiddeld twee keer zo oud. Meridiana kan relatief ‘oude’ A320’s en A330’s uit 2006 van Qatar krijgen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!