KLM en Air France gaan een groot deel van de long-haul vloot vanaf eind 2017 uitrusten met wifi.
Bij KLM gaat het om 29 Boeing 777’s en 12 Airbus A330’s die van wifi voorzien worden. De acht Boeing 787’s zijn al vanuit de fabriek met wifi geleverd. Air France installeert de internetverbinding in 15 A330’s en 68 B777’s. De wifi wordt geleverd door het Amerikaanse bedrijf Gogo, dat voor meer maatschappijen de internetverbinding levert.
Bij Air France en KLM wordt het 2Ku-platform geïnstalleerd. Dit systeem maakt gebruik van nieuwe antennetechnologie. Hierdoor kan er eenvoudig meer bandbreedte gerealiseerd worden.
Het systeem biedt, naast een internetverbinding, ook een nieuw entertainmentsysteem. Hierin vinden passagiers informatie over hun vlucht en kunnen ze meer entertainment kiezen dan in het normale inflight entertainment.
“We willen onze klanten de beste connectiviteit bieden. Door wifi op ruim 120 langeafstandstoestellen beschikbaar te stellen, laten we opnieuw zien dat we innovatief zijn en onze passagiers de nieuwste technologie kunnen bieden”, aldus Michel Pozas Lucic, Vice President Customer Innovation and Care bij Air France-KLM
747 en 787
De 787’s die nu al bij KLM vliegen, worden vanuit de fabriek al uitgerust met wifi van Panasonic Avionics. Dit biedt dezelfde functionaliteiten als de verbinding die Gogo gaat installeren.
In de Boeing 747’s van KLM wordt het systeem niet geïnstalleerd. De jumbo’s worden uitgefaseerd en moeten in 2020 uit de vloot verdwenen zijn.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!