Up in the sky vloog Amsterdam – Helsinki en vice versa met een Finnair A320 en A321 en kocht zelf de tickets.
Beoordeling*:
Finnair heeft als belangrijkste strategie de long-haul vloot te vullen met Europese vluchten. De maatschappij richt zich -long-haul- met name op vluchten naar Azië. De hub is op Helsinki, waar bijna geen ander toestel dan een Finnairtoestel te zien is.
Vertraging – structureel?
Beide kanten op begon de vlucht met (flinke) vertraging. Op de heenweg was er iets met een motor wat een half uur kostte. Terug had Finnair uren van te voren besloten te wachten op overstappers uit Azië. De volle A321 werd vijf kwartier later weggestuurd zodat tien passagiers nog meekonden. Prettig voor hen, minder voor de bijna 200 andere passagiers.
Prijsvechter
Verwacht niet veel service aan boord van de vlucht. Een vergelijking met een prijsvechter is nog het best. De passagier krijgt op de tweeëneenhalf uur durende vlucht één drankje. Maaltijden kunnen van te voren besteld worden à twaalf euro. De late beslisser die aan boord iets wil eten kan een broodje of een salade bestellen. Up nam het broodje, een slechte keus. Voor acht euro (!) serveert Finnair een relatief klein, niet heel smaakvol en vooral taai broodje.
Alles kost geld bij de maatschappij. Krant aan boord? Drie euro. Stoel voor check-in (36 uur voor vertrek) reserveren: twaalf euro, per enkele reis. Koffer meenemen kost uiteraard ook geld (40 euro per retour). Regelingen die gangbaar zijn bij low-cost carriers. Tickets op de route beginnen echter bij 210 euro voor een retour, zonder extra’s uiteraard.
Stoelen
De stoelen zijn prima, gewoon A320 kwaliteit, met achttien inch relatief ruim in de breedte. De beenruimte (31 inch) is prima voor een medium-haul vlucht. De voorste economyclass rij wordt van business gescheiden door een gordijntje. Dat gordijn hangt wat in de weg en geeft een gevoel van beperkte ruimte. Niet op die rij inchecken dus.
Het personeel is zakelijk, efficiënt en vriendelijk. Er is geen persoonlijk inflight entertainment systeem, wel zijn er centraal uitklapbare schermpjes waar wat reclame voor Finnair en bestemmingen langskomen.
Conclusie
De mogelijkheden voor directe vluchten vanaf Schiphol naar Helsinki zijn beperkt, enige alternatief is momenteel met KLM. De maatschappijen weten dit zelf ook en vragen hoge prijzen (vanaf 200 euro retour). Vluchten naar Barcelona of Rome leggen dezelfde afstand af, maar er is veel meer concurrentie en dat zie je dus in de prijs. Transavia start vanaf komend zomerseizoen op de route, retour vanaf 78 euro.
Finnair wacht op overstappers, wat een groot voordeel is voor reizen naar Azië. Voor een Finse zakenreis of stedentrip Helsinki is het minder handig. Het is pas bekend hoe laat de vlucht gaat als bekend is of long-haul connecties op tijd zullen zijn.
*Sterren worden uitgedeeld door de maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC-vlucht.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!