Europa’s jongste airport is volwassen geworden

athene_airport_15_jaar“Kijk mooi he” zegt Teta wijzend op de talloze vijftien jaar borden, “heb ik bedacht.” Teta Petroula en Marina Papageorgiou zijn al bijna twintig jaar een onafscheidelijk PR en persteam van Athene airport. Gepassioneerd laten ze de kleinste details van ‘hun’ vliegveld aan Up in the Sky zien. Ze vullen elkaar aan, praten door elkaar heen. “We zijn soms net een getrouwd stel”, zeggen ze tijdens de lunch.

Alles nieuw
Marina en Teta waren erbij vanaf het prilste begin, 1995. Al in de jaren zeventig werd duidelijk dat het oude vliegveld vervangen moest worden. De maximale capaciteit was bereikt en doordat het ingesloten lag in de stad was uitbreiden onmogelijk. Athene ging op zoek naar een nieuwe plek. In de jaren negentig werd uit negentien mogelijk locaties gekozen voor een plek ten zuidoosten van de stad. Een private onderneming moest de luchthaven runnen. Een cultuuromslag vergeleken met het tot dan toe staatsvliegveld. Van de grond af aan werd niet alleen het nieuwe vliegveld opgebouwd maar ook de organisatie die het bedrijf moest runnen.



Kinderziektes
Ziektes komen vaak van buiten en zo was het ook met Athene Airport. De crisis heeft er hard ingehakt. De passagiersaantallen liepen enorm terug en Griekse longhaul maatschappij Olympic Airways ging failliet. Sinds het laatste kwartaal van 2014 heeft ATH een groeispurt ingezet die nog steeds voortduurt. In 2015 zag het vliegveld 18 miljoen passagiers, negentien procent meer dan het jaar ervoor. De verwachting is dit jaar de twintig miljoen te passeren. Home carrier Aegean (50% marktaandeel op het vliegveld) draait als een trein, de golfmaatschappijen breiden vluchten uit en de nummer twee, Ryanair, verdubbelde in 2015 ten opzichte van 2014. De luchthaven ziet ook steeds meer hubverkeer, in 2015 23 procent van de passagiers.

Operatie
De groei lijkt de luchthaven niet op te breken. De rijen bij security en checkin zijn zeer beperkt. De snelheid waarmee koffers na landen op de band liggen is bijna bizar. Up nam een kijkje in de bagagekelder. Eén van de supervisors legde uit dat als een toestel bij de (contact)gate staat binnen vijf tot tien minuten de eerste koffers op de band kunnen. “Bij de remote stands duurt het soms een kwartier”, het klonk bijna verontschuldigd.

'Achterkant' van een bagageband
‘Achterkant’ van een bagageband

Uitgaande koffers
In beide bagagekelders is een vernuftig systeem van scanners en banden om elke koffer veilig in het juiste vliegtuig te krijgen. Als ze binnenkomen vanuit de checkin gaan ze eerst door 360 graden scanners, zodat het systeem weet waar de koffer naar toe moet. Maatschappijen kunnen aangeven of ze extra services willen, zoals priority koffers of koffers van overstappers vooraan in het vliegtuig. Dat komt allemaal in het systeem, van elke koffer is bekend waar hij zich bevindt en in welke kar hij terecht moet komen.

athene_airport_6_bagagekelder_koffer

Veiligheid
Voordat de koffers in de bagagekarren of -containers komen wordt alles gecontroleerd. Dat gaat in vier stappen. Stap één is volledig geautomatiseerd, de koffer gaat door een scanner vergelijkbaar met handbagage scanners. De computer laat 100% veilige koffers door, de rest gaat naar fase twee. Daar zit een speciaal getrainde medewerker die nogmaals naar de scan kijkt en het cintrast aan kan passen. Wederom worden de koffers zonder twijfel doorgelaten. Stap drie is een soort CT-scan waar de koffer optisch in plakjes kan worden gesneden en waar textuur van de inhoud beter zichtbaar is. We zien in deze fase circa een koffer per minuut langskomen. Als er dan nóg twijfel over een koffer is wordt de eigenaar opgespoord, hij of zij moet de koffer openmaken. Athene Airport nooit zelf een koffer open. Wat voor de meeste fase vier koffers zorgt? “Gascilinders, zegt de supervisor zonder enige twijfel, “sommige mensen denken dat je dat mee mag nemen aan boord.”

athene_airport_5_bagagekelder_koffer

athene_airport_8_bagagekelder_koffer_scannen

Vermaak
De luchthaven kent een variëteit aan winkels en horeca, zowel voor als na de security. Er wordt ook aan de geest gedacht. Tijdens de bouw van het vliegveld is er heel veel archeologisch werk verricht. Op de verdieping boven de vertrekhal is er een museum ingericht met een deel van de vondsten. Ook werkt ATH samen met het New Acropolis Museum wat een digitale tentoonstelling oplevert. Het is niet groot, maar biedt wel iets anders dan veel andere vliegvelden hebben ter vermaak. Naast het museum is een kinderopvang waar kinderen gratis en onder professionele leiding kunnen spelen en tekenen.

athene_airport2_opgraving

athene_airport3_museum

athene_airport4_kinderen

Vooruit
Met vijftien jaar jong is het alweer tijd voor vooruitgang. In kleine stapjes wordt de vertrekhal in een nieuw jasje gestoken. Er is opmerkelijk weinig overlast van. Het vliegveld (nu bijna 20 miljoen bezoekers) heeft een groeiplan tot 50 miljoen. In zes fasen kan uitgebreid worden, waarbij in fase zes er een tweede -identieke- terminal tegenover de huidige komt. Het stelsel van twee parallele landingsbanen kan dat aantal passagiers aan. Een tijdspad is er nog niet, maar Teta en Marina hopen er ook dan nog te zijn. De stem met algemene mededelingen is die van Marina. “Zij overleeft ons allemaal”, aldus Teta.

tanken_bagage_a320_winglet

About Joeri van Ormondt

Joeri van Ormondt
Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.