Een Utrechtse startup begint vandaag met het direct vergoeden van gedupeerde vliegreizigers die meer dan drie uur vertraging hebben opgelopen. Het bedrijf probeert zich te onderscheiden van andere claimbedrijven door de claim direct over te nemen, zodat het proces geen zorg meer voor de reiziger is. Er zijn overigens meet claimfirma’s die dit doen
De startup stelt namelijk dat 80 tot 85 procent van de gedupeerde reizigers in Nederland geen aanspraak maakt op hun vergoeding bij vertraging omdat zij dat te veel werk vinden, of niet afweten van het claimproces. De sterup biedt hen direct een vergoeding aan om hun claim over te mogen nemen, oplopend tot €180 per persoon.
“Wij vinden dat reizigers beter moeten worden geïnformeerd over hun rechten bij vliegvertraging en hen direct de vergoeding moet worden aangeboden waar zij volgens de wet recht op hebben,” zegt Alexander Colenbrander, één van de oprichters.
“Gedupeerde reizigers krijgen van ons binnen 48 uur uitsluitsel over de rechtsgeldigheid van hun claim. Als de claim aan de wettelijke voorwaarden voldoet bieden we daar direct geld voor en hoeft de reiziger zich geen zorgen meer te maken over het verloop en de uitkomst van de claim.”
Het bedrijf verdient geld door het verschil tussen de claim en het aan de reiziger betaalde bedrag op te strijken. Dat kan oplopen tot wel 70 procent van de totale claim, zo meldt het AD. Voor de reiziger die graag wat moeite doet, is het dus financieel voordeliger om de zaak zelf af te handelen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!