©Remco de Wit

Uitstel Lelystad “pijnlijk, maar juist besluit.”

Het besluit van Luchtverkeersleiding Nederland om de opening van Lelystad Airport met een jaar te vertragen was een moeilijk, maar noodzakelijk besluit. “Ik vond het mijn bestuurdersverantwoordelijkheid om te zeggen: tot hier en niet verder, we hebben langer nodig”, zei CEO Michiel van Dorst zaterdag tijdens de Aviation Knowledge en Career Day.



De nieuwbouw van het vliegveld had in 2018 open moeten gaan, maar de opening is uitgesteld. De LVNL heeft tot 2019 nodig om de uitvliegroutes goed in te richten Bij die inrichting zijn een aantal uitdagingen, legde Erik Lagerweij, directeur van de polderluchthaven al uit tijdens de AKCD.

Uitdagingen
Het verkeer vanuit Lelystad mag bijvoorbeeld het naderende verkeer voor Schiphol niet storen. Ook is LVNL gebonden aan geluidsgrenzen door Natura 2000: bij een aantal natuurgebieden in Flevoland moet de minimale vlieghoogte 3000 ft zijn. Los van dit alles heeft de Luchtmacht ook nog een aantal gebieden rond de luchthaven waar geen civiel verkeer doorheen mag. De taak van LVNL was het creëren van een route vanaf 2 kilometer hoogte naar 10 kilometer hoogte.

“We zijn er hard mee aan de slag gegaan, ook in samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht, maar het is ons niet gelukt om een veilige aansluiting te maken naar die hoogte”, legt Van Dorst uit. Op het uitstel werd niet positief gereageerd, maar de CEO kondigde het liever vroeg aan, dan dat vlak voor de opening zou blijken dat LVNL nog niet klaar was. “Het doet even pijn, maar het is wel het juiste besluit”, stelt hij.

Stapjes
Als Lelystad in 2019 open gaat, groeit de luchthaven in stapjes naar 10.000 vliegbewegingen na vijf jaar. De naderende general aviation wordt op dit moment door de militaire verkeersleiding begeleid. Erik Lagerweij, directeur van Lelystad, omschrijft het als een ‘unieke combinatie’ van ongecontroleerde general aviation en gecontroleerde commerciële luchtvaart. LVNL heeft daar volgens hem nog niet veel ervaring mee. “Zij hebben gezegd: in de eerste vijf jaar groeien we maximaal met 2000 bewegingen per jaar”, aldus Lagerweij.

About Bas Joosse

Bas Joosse
Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol en komt er graag. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.