De Luchtverkeersleiding Nederland past twee procedures voor starten en landen op Schiphol aan. Het gaat om situaties waarbij parallel geland wordt op de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan en om een experiment met een nieuwe startprocedure vanaf de Kaagbaan.
De vliegprocedure bij parallel landen is zo aangepast dat toestellen die de Zwanenburgbaan vanuit het zuiden naderen, hoger vliegen. Dit zorgt volgens het Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) voor minder hinder in Alphen aan den Rijn en Ter Aar. Vliegtuigen komen sinds 10 november op ongeveer 1200 meter hoogte over die plaatsen heen. Tot die tijd was dit 600 meter hoogte. De aanvlieghoogte voor de Aalsmeerbaan blijft gelijk, namelijk 900 meter. Met de nieuwe maatregel vliegen vliegtuigen over een grotere afstand recht op de baan af.
Zeldzaam
De inzet van beide banen komt niet vaak voor. In principe mag op de Zwanenburgbaan alleen vanuit en naar het noorden geland en gestart worden. Bij uitzonderlijke weersomstandigheden of bij onderhoud van de Kaagbaan of de Aalsmeerbaan mag hiervan worden afgeweken. Volgens BAS worden beide banen in het gebruiksjaar ongeveer twee procent van de tijd samen ingezet.
Startprocedure
Het experiment met de nieuwe startprocedure vanaf de Kaagbaan heeft betrekking op verkeer dat na vertrek richting het zuiden vliegt of naar het oosten afbuigt. Een deel van het vliegverkeer zal tijdens het experiment in de bocht een vaste route vliegen over het dorp Leimuiden heen.
Met deze zogeheten ‘vaste bochtstraal’ houden toestellen één route aan en ‘waaieren’ ze minder ver uit. Hierdoor is de geluidshinder minder. Vanaf 5 januari wordt bekeken of de berekeningen kloppen en of de aanpassing van de startroute in de praktijk het gewenste effect heeft
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!