De laatste vlucht van Martinair's MD-11 wordt het vaakst genoemd als hoogtepunt. Foto ©Marcel Beukema

De hoogtepunten van 2016 volgens de redactie van Up

Het jaar zit er bijna op, en dat is een mooi moment om even terug te blikken. Wat waren volgens de kernredactieleden van Up in the Sky de hoogtepunten van 2016? Een overzicht:

De snelle groei van luchthaven Schiphol

Redacteur Henk Koopmans: “De ene maand wel, de andere maand niet… Schiphol schommelt tussen plaats twee en drie in de lijst van grootste Europese luchthavens. Een persoonlijk hoogtepunt van 2016 is voor mij dat het goed gaat met Schiphol. De sterke groeicijfers zorgden ervoor dat Frankfurt eindelijk werd ingehaald. Nu Charles de Gaulle nog…”

De eerste vlucht van de Airbus A350-1000
Redacteur Neal Luitwieler: “Het gebeurt niet vaak dat er een nieuw widebody-vliegtuig wordt geïntroduceerd, dus de eerste vlucht van de A350-1000 vond ik een hoogtepunt. Dat is niet onopgemerkt gebleven bij de lezers van Up in the Sky: alleen al op de dag van de maiden flight heb ik vier artikelen over het toestel geschreven. Wat mij betreft is het een prachtig vliegtuig, ik kijk ernaar uit om er een keer in te vliegen.”



Het afscheid van Martinair’s MD-11
Redacteur Eva Schouten: “‘We maken er geen groot ding van hoor,” tempert de altijd vriendelijke en behulpzame woordvoerder van Martinair de verwachtingen. Nou Gerard, sorry, maar dat waren wij bij Up dus wel van plan. Want de MD11 is -of was- natuurlijk de enige echte icoon onder de vliegtuigen. En de laatste in Nederland maakte dit jaar zijn laatste vlucht. Wat dit afscheid nog bijzonderder maakte, is dat het een echt Martinair-toestel was. En met de laatste MD-11 eigenlijk het laatste restje Martinair uit Nederland verdween.”

De Iran-deals van Boeing en Airbus
Adjunct-hoofdredacteur Bas Joosse: “De deal van Iran Air met Airbus en Boeing blijft verbazen. Niet alleen vanwege de omvang van de orders, maar vooral door het gedoe eromheen. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden blokkeerde in juli de deals van de vliegtuigbouwers, maar in september kregen beide bouwers toch groen licht. De eerste A321 voor Iran staat nu klaar, al is de discussie inmiddels weer opgelaaid.”

Het mysterie rond Dan Cooper
Research-redacteur Saskia Roelofs-Van Velsen: “Mijn hoogtepunt van 2016 was toch wel mijn longread over Dan Cooper. Dit blijft een fascinerend verhaal dat nog steeds niet opgelost is. Heel toevallig sloot de FBI de zaak in de week van mijn publicatie. Jammer, want nu zullen we nooit weten of de man echt bestaan heeft of niet…”

Connecting the dots
Hoofdredacteur en uitgever Joeri van Ormondt: “Berichten brengen is leuk, connecting the dots is nóg leuker. Zoveel nieuws komt er dagelijks langs, maar wat is de relatie? KLM in één pennenstreek Frans, Duitse Etihad-ontwikkelingen op een rij, KLM-pensioenconflict oppikken, KLM die wel erg naar Delta kijkt, nieuwe Qatar-slots op Schiphol; allemaal als eerste op Up!”

De derde baan voor Heathrow
Redacteur Michael Stoelinga: “Ik heb vooral de discussie over de derde baan voor Heathrow of Gatwick gevolgd. Interessant om te zien hoe men erop reageerde. Het was wel redelijk voorspelbaar dat Heathrow uiteindelijk de baan zou krijgen. Maar veel mensen zijn daar boos over, mede omdat British Airways gelijk acht nieuwe routes aankondigde.”

De exclusieve fotoverslagen
Uitgever Sander Schellinger: “Voor mij waren de (exclusieve) fotoverslagen een hoogtepunt. Zo hadden we een verslag van de laatste MD-11-vlucht van Martinair, vlogen we in een KDC-10 langs de Nederlandse F-35 en was Up in the Sky aanwezig bij de eerste landing op Schiphol van Singapore Airlines’ Airbus A350. Verder vond ik het goed om te zien dat onze scoops werden opgepikt door de algemene landelijke media.”

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.