Air India eist een bedrag van 7,5 miljard Indiase roepies (103 miljoen euro) van de Indiase staat. De maatschappij heeft kosten gemaakt om ‘very very important persons’ en defensiepersoneel te vervoeren, maar heeft nog niet betaald gekregen.
Volgens de Indiase krant Business Standard liggen sommige rekeningen al sinds 2014 op de plank. De Indiase regering gebruikt twee B747-400’s van Air India voor het vervoer van belangrijke personen. De toestellen worden normaal gesproken op normale vluchten ingezet, maar worden daarvan onttrokken als de regering ze nodig heeft.
Air India kan het geld goed gebruiken: de maatschappij die eigendom is van de staat sloot 2016 af met een bescheiden winst van 15,3 miljoen euro. Die winst werd vooral geboekt door de lage olieprijzen. De carrier draait al jaren financieel slecht. IN 2012 redde de regering het bedrijf door 4 miljard euro te investeren. Volgens Business Standard heeft Air India nog een schuld van 6,2 miljard euro staan.
De maatschappij heeft veel last van concurrentie. Binnen India krijgen low-cost carriers als IndiGo en SpiceJet steeds meer voet aan de grond. Op de internationale routes is Jet Airways een geduchte concurrent.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!