Scott Kirby, de topman van United Airlines, heeft aangegeven niet zomaar meer akkoord te gaan met de tarieven die de zogenaamde ticketverwerkers rekenen voor hun aandeel in de reserveringsprocedure.
Wanneer je als reiziger een ticket boekt, of je dat nu online doet of via een touroperator, dan heb je waarschijnlijk gebruikgemaakt van de software van een van vier grote bedrijven die de ticketaanvragen verwerken. Als je een zoekopdracht invoert, zorgen die systemen voor een overzicht van de verschillende tickets.
Luchtvaartmaatschappijen betalen voor die software systemen. De kosten daarvan verschillen. Over de hele industrie wordt geschat dat het maatschappijen zo’n 6,5 miljard euro kost.
Nieuw ticket
Kirby wil nu kijken of er iets aan de prijzen van de softwaregiganten te doen is. Niet in de laatste plaats omdat United met een nieuw soort ticket komt. In plaats van de standaard economy class tickets, komt er een ‘basic economy class’, waarbij reizigers extra moeten betalen voor bagage.
Voor de softwarebedrijven, Sabre, Amadeus, Travelport, en Travelsky blijkt het lastig te zijn om niet-standaard tickets aan hun systemen toe te voegen. Kirby is bang dat de nieuwe stoelen slecht te vinden zullen zijn. Dit gebeurde al eerder bij Air New Zealand, waardoor touroperators rechtstreeks van de website van de maatschappij moesten boeken.
Verleden
Daarnaast zijn Kirby en Sabre, een van de technologiebedrijven, geen vrienden. In de afgelopen jaren heeft Kirby in zijn tijd als topman bij US Airways en American Airlines Sabre voor de rechter gedaagd. Dit ging onder andere over de prijzen die Sabre hanteert, de mededingingswet en technologie.
In de zaak van US Airways kwam tijdens de rechtszaak een interne mail van de baas van Sabre Tom Klein naar boven. Daarin stond dat zijn mensen zich op moesten maken om “de resultaten voor US Airways zo diep mogelijk te begraven, zodat de touroperators ze niet zullen vinden” als de maatschappij niet aan de nieuwe contracteisen zou voldoen.
Kirby won met zowel US Airways als American. In beide zaken is beroep aangetekend.
De gang van zaken wordt met interesse gevolgd. Dit kan namelijk voor de hele industrie gevolgen hebben. “Ik ben niet helemaal zeker hoe het nu verder gaat. In een ideale wereld zijn we partners van elkaar. Maar daarvoor heb je een goede balans nodig. Die is er nu nog niet in mijn ogen,” liet Kirby weten in een gesprek met journalisten.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!