De economycabine van de A330-200 van China Eastern

Review China Eastern economy: Shanghai-Amsterdam

China Eastern
December 2016
Full service, long haul
A330-200, economyclass
Vertrek 00,40 uur, aankomst 05,55 uur

China Eastern, code MU, is een van de nieuwkomers van afgelopen jaar op Schiphol. De redactie van Up won bij het inaugural diner een economyticket van Amsterdam naar Shanghai v.v. Belastingen en toeslagen moesten wel betaald worden, dat kwam op 322,67 euro per persoon.

Airline
China Eastern is net als China Southern, China Airlines en Xiamen Airlines, lid van SkyTeam. Regionaal was China Eastern al langer een grotere speler, ook internationaal krijgen ze steeds meer voet aan de grond. Naar eigen zeggen zijn ze nu de vijfde grootste in de wereld op basis van passagiersaantallen. Behalve Amsterdam werden vorig jaar ook Sint-Petersburg, Praag en Madrid als bestemmingen vanaf thuisbasis Shanghai toegevoegd.
Het Europese hoofdkantoor staat in Parijs. MU heeft zo’n 550 toestellen in de vloot met een gemiddelde leeftijd van minder dan 7 jaar. De longhaul-vloot bestaat uit B777-300ER’s en A330-200’s met wifi aan boord. China Eastern heeft ondanks het Skyteam-lidmaatschap een eigen loyaliteitsprogramma: Eastern Miles.

Vertrek
Online inchecken lukte niet, op de luchthaven kun je uitsluitend via een zuil inchecken. De bagage geef je wel af bij een grondstewardess aan een desk. Bij de gate verdeelt grondpersoneel de economypassagiers in twee groepen om te boarden, op stoelnummer. Flying Blue-leden hebben voorrang bij het boarden. We vertrekken met een halfuur vertraging.

Stoelen
China Eastern maakt in economy optimaal gebruik van de ruimte die een Airbus 330-200 biedt. De opstelling is 2-4-2, alleen helemaal achterin wordt dat 2-3-2 omdat de ruimte van de vierde stoel nodig is voor de toiletten en galley. Op die achterste stoelen wil je niet zitten, het is er een drukte van belang. Er is geen economy comfort o.i.d. Economyclass begint met rij 31. De volgende ‘voorste’ rij bij de nooduitgangen is 61. De achterste rijen waar je niet wil zitten zijn 73, 74 en 75. Wij zitten op 36 A en C, de meest linkse stoelen op de zesde rij in economy.
Wanneer de leuningen naar achteren gaan, zit iedereen op dezelfde wijze opgevouwen. De beenruimte is wel prima. Iedereen moet een kwartier blijven zitten tot na take-off.

Amenities
Op de stoel liggen een kussentje en een deken. In het vakje in de stoelen zit een koptelefoon, oordopjes en een oogmasker en magazines. De magazines zijn helaas uitsluitend in het chinees.

Service
Bij het aan boord gaan is de crew nauwelijks zichtbaar. Tijdens de vlucht is de bediening keurig, maar de stewardessen spreken nauwelijks Engels, een enkele uitzondering daargelaten. Niet lang na vertrek, vragen ze de passagiers de raamluiken te sluiten. Veel passagiers gaan slapen en zien dan ook niet wat het menu biedt. De crew komt nog een paar keer langs met water.
De toiletten worden de hele vlucht opvallend goed schoon gehouden. En steeds wordt de rol toiletpapier aan het eind van de rol keurig in een driehoekje gevouwen.

Catering
Avondeten gemist. Voor het ontbijt is de keuze omelet of kip. De omelet is oké. Het stukje watermeloen en een plakje cake met honing zijn prima. De crew begint direct na het uitserveren ook al met opruimen. Tijdens de vlucht kun je eten en drinken krijgen in de pantry.


Inflight entertainment

Het entertainmentsysteem is hetzelfde als in businessclass, maar dan met een kleiner scherm. Dat kan ook niet anders, een scherm uit de duurste klasse -MU biedt geen first class op de A330- zou in de breedte anderhalve stoel in economy in beslag nemen. Het filmaanbod, veel Chinese films maar ook zeker meer dan voldoende ‘westerse’, bestaat uit tientallen films. Opvallend veel Franse films, Shanghai is zeer Frans georiënteerd. Het digitale boekenaanbod bestaat uitsluitend uit Chinese boeken.
De button ‘shopping’ werkt niet en ook geen 3D-map van waar we vliegen. Connecting flights werkt ook niet.

Extra
Een half uur voor de landing verschijnt op alle schermen verschijnt een instructie: het is tijd voor Tai chi! Een vrolijke instructeur, die niet opgevouwen zit, doet hij voor welke oefeningen we kunnen doen. Een groot deel van de (Chinese) passagiers doet mee, voor zover dat mogelijk is, gezien de beperkte ruimte. Een leuke afsluiting van de vlucht. We zijn misschien niet helemaal soepel, maar wel vrolijk als we weer op Schiphol landen.

Meer over Shanghai in de travelspecial.