De A330-200 van China Eastern op Schiphol

Review China Eastern business: Amsterdam-Shanghai

China Eastern,
November 2016
Full service, long haul
A330-200, Businessclass
Vertrek 13,40 uur, aankomst 07,15 uur +1

China Eastern, code MU, is een van de nieuwkomers van het afgelopen jaar op Schiphol. De redactie van Up won bij het inaugural diner een economyticket van Amsterdam naar Shanghai v.v. Belastingen en toeslagen moesten wel betaald worden, dat kwam op 322,67 euro per persoon.



Airline
China Eastern is net als China Southern, China Airlines en Xiamen Airlines, lid van SkyTeam. Regionaal is China Eastern al langer een grotere speler, ook internationaal krijgen ze steeds meer voet aan de grond. Naar eigen zeggen zijn ze nu de vijfde grootste in de wereld op basis van passagiersaantallen. Behalve Amsterdam werden vorig jaar ook Sint-Petersburg, Praag en Madrid als bestemmingen vanaf thuisbasis Shanghai toegevoegd.
Het Europese hoofdkantoor staat in Parijs. MU heeft zo’n 550 toestellen in de vloot met een gemiddelde leeftijd van minder dan 7 jaar. De longhaul-vloot bestaat uit B777-300 ER’s en A330-200’s met wifi aan boord. China Eastern heeft een eigen loyaliteitsprogramma: Eastern Miles.

Vertrek
Het inchecken kan (nog) niet online, dus je moet je ‘ouderwets’ melden bij de incheckbalie van KLM. We hebben een upgrade gekregen. Het toestel vertrekt iets te laat, daar wordt geen reden voor gegeven.

Stoelen
De businessclass is verdeeld in twee compartimenten, de nummering begint met stoel 6 en eindigt met stoel 30. Het is een ‘omgekeerde haringgraat’, met een 2-2-2 indeling met uiteraard full flat-stoelen. Wij zitten op 6H en D, de voorste rij in het midden.
Nadelen van de visgraat zijn dat het ‘bed’ zo smal toeloopt, dat je je voeten nauwelijks kwijt kunt. Door de indeling zie en hoor je je reisgenoot amper. (Dit kan zowel een nadeel als een voordeel zijn.) En je ligt scheef. Echt vervelend is dat de bediening van de stoel, die de hele vlucht verlicht is en niet te dimmen, precies op ooghoogte uitkomt als je ligt.

Businessclass stoel
businessclass stoel
Meer mensen hebben er last van
Veel nachtlicht

Amenities
Op de stoelen liggen een kussen en een dekbed klaar. Daar is genoeg bergruimte voor, iedere stoel heeft een eigen bagagebak. In het zijvak zit een amenitykit van Clarins met de noodzakelijkheden; tandenborstel en pasta, kam, oordoppen, oogmaskers en twee hele kleine tubetjes Clarins, gezichtscrème en lippenbalsem. Geen sokjes, in een ander vak zitten sloffen en uiteraard een koptelefoon en magazines.

Service
De ontvangst is keurig. Je krijgt meteen een doekje om je op te frissen en dan te drinken; water, jus d’orange en/of champagne. De aankondigingen zijn, logisch, overwegend in het Chinees, gevolgd door kortere, redelijk verstaanbare Engelse teksten. De safety instructie gaat via een animatiefilm.
Daarna doet de crew de raamschuiven meteen dicht. Dat is prettig. De stewardessen komen langs met pyjama’s. Ze zijn allemaal maat L, niemand doet er een aan. De crew is de hele vlucht zeer vriendelijk en behulpzaam.

Catering
Het menu biedt de keuze uit Chinees of westers eten, met eend of kip. Voordat het eten komt, krijgen we weer een opfrisdoekje en nootjes. Het eten ziet er supermooi uit. Alles smaakt prima, vooral de kip met pepersaus, en de Penfolds wijn. Het dessert is vers fruit, een bakje Häagen-Dazs ijs naar keuze en daarna koffie of thee met een bonbon. Ze komen niet actief langs met sterke drank. Iedereen krijgt een flesje water. De crew blijft af en toe langslopen voor wie nog iets wil eten of drinken. In de pantry staan chips, nootjes en koekjes. Het ontbijt is uitbundig en heerlijk.

Ontbijt
Avondeten

Inflight entertainment
Het entertainmentprogramma biedt de standaarddingen; films (veel Chinees, maar ook veel internationale), series, muziek, het duty free-aanbod, je eigen foto’s kijken etc. op een groot scherm. Het duty free-aanbod is uitgebreid en scherp geprijsd. De 3D-flightmap is mooi. De wifi is niet aan de praat te krijgen.

Extra
Wanneer er turbulentie is, springen de lampjes ‘fasten seatbelt’ wel aan, maar er wordt niks omgeroepen, waardoor passagiers kunnen doorslapen.

Meer over Shanghai in de travelspecial.

About Eva Schouten

Eva Schouten
Redacteur. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.