Air France-KLM laat over 2016 een positief resultaat zien van ruim 1 miljard euro op een omzet van 24,8 miljard euro. De omzet daalde met 3,3 procent ten opzichte van 2015. De nettowinst nam met 674 miljoen euro toe, tot 792 miljoen euro.
Probleem
De jaarcijfers over 2016 maken pijnlijk duidelijk waar het probleem voor de groep zit: in de kosten van Air France. Op een omzet van ruim vijftien miljard kon de Franse poot slechts 372 miljoen winst boeken, 54 miljoen minder dan in 2015. De winst is dus 2,4 procent van de omzet. In 2015 was dat percentage 2,6. De omzet daalde overigens ook; en wel met 4,3 procent. KLM boekte 9,8 miljard aan inkomsten in 2016, 1,1 procent minder dan het jaar daarvoor. De winst daarentegen verdubbelde bijna van 384 naar 681 miljoen euro. In 2016 werd 6,9 procent van de inkomsten omgezet in winst.
Bijdrage
Aan de totale operationele winst van 1.049 miljoen euro droeg Air France dus 372 miljoen bij (35 procent) en KLM 681 miljoen (65 procent). Gekeken naar omzet zijn die percentages juist omgekeerd. In 2015 was Air France nog de maatschappij die de meeste winst binnenbracht, 426 miljoen ten opzichte van 384 miljoen voor KLM. Er zijn in Nederland dus meer kosten bespaard dan in Frankrijk. De gemiddelde productiviteitsstijging per personeelslid was in Frankrijk 2,3 procent en in Nederland 4,2 procent.
Doorpakken
“KLM laat een mooi jaarresultaat zien over 2016. De bedrijfsresultaten gaan omhoog, de kosten omlaag, er is meer investeringsruimte en de klantenwaardering stijgt”, zegt ceo Pieter Elbers. “Maar KLM moet nu wel doorpakken. Onze positie ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen loopt nog achter, zowel op kostenniveau als op marge. Om te kunnen blijven groeien moeten we ook in 2017 volgens plan onze productiviteit verder verhogen en onze kosten verder verlagen. Zo kunnen we blijven investeren in lijn met onze doelstellingen en ambitie om de meest klantgerichte innovatieve en efficiënte Europese netwerk luchtvaartmaatschappij te worden”, aldus Elbers.
Stijging
Volgens de groep komt een deel van de stijging van de winst ook door de gunstige brandstofprijzen. Er werd 25 procent minder aan kerosine uitgegeven dan het jaar ervoor. Zonder dat effect zou er ongeveer quitte gedraaid zijn. De wisselkoers had een negatief effect van ruim 200 miljoen op de winst.
Passagiers
De groep in geheel zag meer passagiers. In 2016 reisden 93,4 miljoen mensen met AF-KL, een stijging van vier procent. De ingezette capaciteit was een procent hoger dan in 2015. De loadfactors stegen met 0,7 procentpunt.
Transavia
De semi low-cost carrier groeide wat betreft passagiers. De Franse en Nederlandse onderdelen zagen samen 22,7 procent meer reizigers, in totaal 13 miljoen. De capaciteit steeg met 15 procent. Desondanks zaten vliegtuigen 0,7 procentpunt minder vol. De omzet steeg met 11 procent naar 1,2 miljard. De winst bedroeg precies 0 euro. Vorig jaar werd een verlies van 35 miljoen geleden.
Vracht
De cargo business bleef onder druk staan. Er was 6,2 procent minder vracht, terwijl de capaciteit slonk met 4,2 procent. De loadfactors daalden verder naar 59 procent. Er werd 244 miljoen verlies gedraaid, een miljoen minder dan in 2015.
Vooruitzicht
Prijzen van tickets blijven onder druk staan. De brandstofprijzen lopen langzaam weer wat op. Om de winstgevendheid te verhogen zegt de groep verder kosten te willen besparen. Air France-KLM voorzitter Jean-Marc Janaillac: “We moeten doorgaan op de ingeslagen weg zoals die is voorgesteld in Trust Together.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!