Schiphol: meer passagiers, minder winst

Het nettoresultaat van de Royal Schiphol Group kwam het afgelopen jaar uit op 306 miljoen euro, tegen 374 miljoen een jaar eerder. Dat heeft het luchthavenbedrijf vanochtend bekendgemaakt.

Een jaar eerder droeg de verkoop van het belang in Schiphol Airport Retail 50 miljoen euro bij aan het resultaat. “Daarnaast bevat het resultaat van dit jaar een bedrag van circa 52 miljoen euro dat nog verrekend zal worden met de havengelden in 2018,” aldus Schiphol. De netto-omzet groeide wel; met 0,8 procent tot ruim 1,4 miljard euro.



Drinken
Volgens Schiphol is de omzet ondanks de lagere havengelden (11,6 procent) meer dan op peil gebleven dankzij de toename in het aantal passagiers (9,2 procent). Die passagiers gaven wel minder uit in de winkels achter de security. Ze besteedden daar afgelopen jaar gemiddeld 13,65 euro per persoon, tegen 14,45 euro in 2015. Dat is een daling van 5,5 procent. Aan eten en drinken gaven de passagiers wel meer uit: 4,32 euro versus 3,98 euro. Een stijging van 8,5 procent.

Grenzen
Het afgelopen jaar stond voor de luchthaven in het teken van de forse passagiersgroei en de operationele maatregelen die nodig waren om die te faciliteren. Door die groei, loopt Schiphol tegen haar grenzen aan. Een tijdelijke vertrekhal moet op korte termijn voor extra capaciteit zorgen. Voor de middellange termijn bouwt Schiphol een nieuwe pier en terminalgebouw, die opgeleverd moeten worden in respectievelijk 2019 en 2023.

Concurrentiepositie
Schiphol waarschuwt dat de grens van het tot 2020 maximaal toegestane aantal vliegbewegingen van 500.000 snel in zicht komt. Nieuwe afspraken voor de periode daarna, moeten voorkomen dat de concurrentiepositie van de mainport in gevaar komt.

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.