Schiphol op alle fronten tegen plafond

Schiphol zit niet alleen qua vliegbewegingen dicht tegen haar plafond, dit geldt eigenlijk voor de hele luchthaven. “Op alle fronten,” aldus Schiphol president-directeur Jos Nijhuis in gesprek met Up in the Sky. “Ook voor wat betreft infrastructuur.”



De luchthaven zat dit jaar voor het eerst in haar bestaan vol qua uit te geven slots. De ruimte om te groeien aan vliegbewegingen tot 2020 is beperkt en in de zomer van vorig jaar werd al pijnlijk duidelijk dat de druk op de vertrekhallen te groot wordt.

Extreem
“Tot een paar jaar geleden hadden we twee tot drie extreem drukke dagen per jaar, met zeker 200.000 passagiers per dag. Afgelopen zomer was dat al opgelopen tot dertig extreem drukke dagen, dit jaar neemt dat zeker verder toe,” zegt Nijhuis. “De passagiersaantallen groeien dit jaar met 2 tot 4 procent.” Hij tekent daarbij aan dat ook de extra veiligheidsmaatregelen als gevolg van de terroristische dreiging en stakingen vorig jaar tot extra druk op de processen hebben geleid.

Soelaas
Nijhuis had liever gezien dat de groei wat meer gespreid over de verschillende verkeersstromen had plaatsgevonden. “Het transferverkeer is veel minder hard gegroeid dan het o/d-verkeer (direct van en naar Nederland, red.). In het Schengengebied zagen we juist 17 procent meer passagiers.” Een tijdelijke vertrekhal voor het Schengengebied moet soelaas bieden.

Verlichting
De tijdelijke hal, die begin dit jaar open gaat en boven bagagehal-zuid komt, krijgt incheckbalies- en zuilen èn extra securitylanes. Vooral bij de security in vertrekhal 1 is het met regelmaat dringen geblazen. “Vergis je niet, de tijdelijke hal is echt groot en extra security-lanes zullen verlichting brengen,” verzekert Nijhuis. Maar de hal wordt eind 2019 weer opgedoekt, wanneer ook de nieuwe A-pier klaar moet zijn. Voor daarna wordt naar verschillende scenario’s gekeken. “Zoals naar een mezzanine a la vertrekhal 2.”

Noodzaak
Nijhuis geeft als voorbeeld hoe de luchthaven van Sydney is ingericht. Waar er meer gedigitaliseerd is en alle faciliteiten geconcentreerd zijn aan de zijkanten van de hal zodat in het midden veel ruimte overblijft voor de passagiers. Schiphol onderzoekt hoe de (digitale) passagiersprocessen er over vijf jaar uitzien. Nijhuis: “En dat moeten we dan proberen over drie jaar al te implementeren. De noodzaak om vertrekhal 1 aan te pakken is hoog.”

Lucht
Wel relativeert Nijhuis; de sterke groei in 2016 is ‘deels naar voren gehaalde groei’. “Doordat de slots steeds schaarser worden, airlines voldoende capaciteit hebben en de brandstofprijs laag is, hebben ze slots geclaimd en ingevuld. Anders vissen ze straks achter het net.” Om infrastructureel meer lucht te krijgen, komt aan airside meer ruimte voor vliegtuigen (wide-bodies), door het S-vrachtplatform door te trekken. Ook wordt de C-pier volledig gerenoveerd.

About Eva Schouten en Joeri van Ormondt

Eva Schouten en Joeri van Ormondt
Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Joeri is hoofdredacteur bij Up. Regelmatig werken ze samen aan artikelen/projecten.