©Goof Bakker

Beste meneer van de bank! | Column Goof

Hebt u op school wel opgelet? Dan had u namelijk geweten dat de economie op-en-neer gaat. Al eeuwenlang. Al in de tijd van de Romeinen.

Nauwelijks vijf jaar geleden hebt u drie Nederlandse vliegscholen failliet laten gaan en tientallen jongeren de weg naar een pilotencarrière geblokkeerd. En momenteel zijn de piloten niet meer aan te slepen! Weet u niet dat economie in golven gaat? En er altijd weer tunnels zijn, met licht aan het einde?



Dat is toch een heel oud verhaal? Is dat bij de bank niet bekend?

Nou dan, als de wiedeweerga weer leningen verstrekken want nu zijn er centjes te verdienen. We zitten nu òp een golfje en niet meer ìn een dalletje. Probeer het zo maar te onthouden.

Goof Bakker

PS ik vind het wel heel raar dat verschillende aankomende piloten u destijds voor de rechter wilden slepen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Als je geld leent voor een snackbar, en die blijkt niet lekker te lopen dan moet je misschien eens goed naar je frituurvet kijken, maar niet de bank voor de rechter slepen. Kan me voorstellen dat uw eventuele aandrang (zie boven) om weer in deze markt te stappen daardoor niet wordt aangemoedigd. Maar misschien toch maar doen, want het gaat weer heel goed met de luchtvaart. Dat zegt gekke Goofy, voor zover u dat soort dingen zelf niet bijhoudt.

PS2 ik vond het destijds ook gelul dat een KLM-piloot op Airwork de recruiters van de vliegscholen verweet dat ze een te rooskleurig beeld van de carrièrekansen schetsten. Ga je een slager vragen naar de voordelen van het eten van vlees? De bakker naar de nadelen van brood? Flauwekul natuurlijk. Jongeren hadden ook toen al een hele grote bek en een hele vette smartphone in hun zak, waarop ze bij duizend sites konden lezen dat de toekomstkansen voor de piloten destijds kloten waren (en nu weer heel goed). Als ze zich door een recruiter van een vliegschool zand in de ogen laten strooien zijn ze sowieso te dom om piloot te worden dus dan is dat gewoon eigenschuldkattepult.

Gaat die meneer die recruiter straks ook verwijten dat hij niet verteld heeft dat piloot eigenlijk een hele saaie, matig betaalde baan is? Dat je veel beter reclametekstschrijver kunt worden?

About Goof Bakker

Goof Bakker
Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.