787-10 Dreamliner roll-out (c) Boeing
787-10 Dreamliner roll-out (c) Boeing

Deze nieuwe vliegtuigen kunnen we verwachten in 2017

Vliegtuigbouwers Airbus, Boeing, Comac, United Aircraft Corporation en Embrear werken allemaal aan de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigtypes. Dit zijn de vliegtuigen die we al dit jaar in de lucht kunnen zien:



Airbus A319neo en A321neo

Airbus ontwikkelt een serie New Engine Option (NEO) vliegtuigen als opvolgers van de bestaande vliegtuigtypes in de series. De Airbus A321neo en A319neo worden dit jaar verwacht en vervangen de A321ceo en A319ceo, wat staat voor Current Engine Option. De vliegtuigen zijn voorzien van nieuwe motoren en hebben aerodynamische voordelen zoals sharklets, een nieuw type winglets. Ook zijn er gewichtsbesparingen doorgevoerd en is de cabine vernieuwd met meer opbergruimte.

De eerste A320neo is in januari vorig jaar door Lufthansa in gebruik genomen. De andere varianten binnen de A320-familie worden dit jaar verwacht. Airbus levert een vierde variant, de A321-LRneo, in de tweede helft van volgend jaar.

Airbus A330neo

Ook voor de Airbus A330-200 en -300 is een opvolger in ontwikkeling, de Airbus A330neo. Er komen twee varianten, de A330-800neo en A330-900neo. De eerste A330neo variant wordt in het vierde kwartaal opgeleverd. TAP Portugal neemt als eerste de A330-900neo in gebruik.

Airbus A350-1000

De Airbus A350-1000 is de langste variant binnen de A350-familie. In de tweede helft van dit jaar wordt de eerste A350-1000 aan launch customer Qatar Airways geleverd. De maatschappij heeft er 37 van besteld.

Boeing 737MAX

Van de Boeing 737 MAX zijn twee varianten in ontwikkeling. De 737 MAX 8 en de 737 MAX 9. Launch customer Norwegian ontvangt in mei dit jaar de eerste in de reeks van MAX 8’s. Van de MAX 9 is volgende week de rollout gepland, dit toestel begint daarna met de periode van testvluchten. De 737 MAX-familie wordt de opvolger van de bestaande 737-vloot. De toestellen zijn zuiniger door onder andere aerodynamische verbeteringen en krijgen een nieuw interieur.

Boeing 787-10

De Dreamliner-familie wordt uitgebreid met de langste variant, de Boeing 787-10. De eerste vlucht wordt dit jaar verwacht, maar pas volgend jaar neemt Singapore Airlines het eerste toestel in gebruik. De rollout van de langste 787 was februari dit jaar in de fabriek in South Carolina.

Comac C919

Het eerste grote commerciële vliegtuig van Chinese makelij, de Comac C919, moet dit jaar de eerste testvlucht maken. Het was de bedoeling dat het vliegtuig al in 2014 de lucht in ging, maar pas in december 2016 kwam het eerste voltooide vliegtuig aan in het COMAC Flight Test Center. China Eastern wordt de launch customer van de variant.

Embraer E195-E2

De nieuwste E-jet gaat volgens planning dit jaar voor het eerst de lucht in. De E195-E2 wordt de langere broer van de E190. Azul neemt de eerste E2 in 2019 in dienst.

United Aircraft Corporation MC-21

Volgens CNN maakt de United Aircraft Corporation MC-21 dit jaar de eerste vlucht. Het vliegtuig van de Russische fabrikant moet in 2018 aan de eerste klant worden geleverd. Aeroflot is een van de gebruikers van het nieuwe type. Vooral Russische maatschappijen hebben een bestelling geplaatst voor de MC-21.

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.