Ryanair ceo Michael O’Leary kondigt op een persconferentie op Schiphol nieuwe routes aan vanuit Nederland. Hij haalt meteen uit naar de overheid.
In het winterseizoen 2017 start Ryanair negen nieuwe routes vanaf Eindhoven en één van Schiphol. Sommige routes waren al bekend.
Eindhoven
Er worden negen routes geopend, naar Aarhus, Edinburgh, Milaan Malpensa, Ordea, Praag, Rabat, Tanger, Thessaloniki en Valencia. O’Leary is tevreden over het vliegveld, wel hoopt hij dat de geluidsbeperkingen wat losser worden.
Schiphol
O’Leary zegt naarstig slots op Schiphol te zoeken. “We zouden graag meer vluchten toevoegen en vliegtuigen Schiphol als basis geven. Door de kunstmatige slotsbeperking kan dat niet”, zegt de ceo. In de winter komt er één route bij, naar Malaga. Als het aantal slots niet omhoog gaat moet Lelystad snel van de grond komen.
Vol
Schiphol is een interessante luchthaven voor de maatschappij. “De vluchten naar Dublin zitten 98 procent vol. Als we hier echter groter worden dan gaat dat ten koste van KLM. Dat wil de overheid niet.”
Lelystad
“We willen graag uitbreiden op Lelystad, maar de overheid blijft dat maar tegenhouden. In elke stad over de wereld is het geen probleem twee vliegevelden naast elkaar te runnen. Maar niet in Nederland.” Volgens de ceo is het voortdurende uitstel om KLM te beschermen.
Vriendelijk
“Het is absoluut van de gekke dat het zo lang duurt. En dan 3,5 vluchten per dag. Daar open je toch geen vliegveld voor. En Jos Nijhuis maar vriendelijk lachen, ‘dit is de Nederlandse manier, je moet wachten Michael’, zegt Jos tegen mij. Wil je er echt een vliegveld van maken, dan heb je geen 2.000 maar 50.000 slots nodig. Anders moet een vliegtuig te lang wachten voordat het weer weg kan. Dat is niet lucratief. Ik zou er graag tien vliegtuigen neerzetten met veertig routes.”
Groei
“Waar komt de groei de komende tien jaar vandaan? Niet van KLM”, zegt de ceo. “Ryanair ontvangt vijftien vliegtuigen per jaar, dat is pas groei.” O’Leary zegt dat alleen echte low-cost maatschappijen voor groei zullen zorgen. Hij lacht om Transavia, “dat is vooral een goed voorbeeld van een dure maatschappij. Alleen het bestuur van Air France denkt dat het een lagekosten maatschappij is. Maar wat weten zij nou van lage kosten?”
Toekomst
O’Leary denkt dat de legacy carriers in de toekomst meer en meer zich op de long-haul vluchten zullen richten. “Om de Emirates-achtigen af te slaan. Ze kunnen niet in blijven leveren op de korte routes. Op termijn zullen wij ze gaan feeden.”
Zomer 18
Nieuwe routes voor de winter zullen amper nog aangekondigd worden, “alle capaciteit is inmiddels wel ingezet. Nieuwe routes zullen voor zomer 2018 zijn.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!