Foto artikelLiefhebberLongreadNaast het nieuwsNieuws

Kisten op een kerkhof | USA Fotolongread

Amerika telt een flink aantal grote en iets minder grote vliegtuigkerkhoven. Tot de bekendste behoren Victorville en Mojave, beide in Californië, en Davis-Monthan in Arizona. Op een kleine twee uur rijden van Las Vegas bevindt zich Kingman Airport. Hoewel wat bescheidener dan genoemde grote drie staan er op het vliegveld van Kingman toch nog altijd zo’n 250 airliners te wachten op een nieuwe koper, maar vooral op de sloophamer. Redacteur Remco de Wit van Up in the Sky kreeg op Kingman Airport een rondleiding en ontdekte verborgen parels tussen de lange rijen kisten.



Botsing
De geschiedenis van Kingman Airport gaat terug naar het begin van de Tweede Wereldoorlog. De United States Army Air Forces bouwden in 1942 een vliegveld voor schietoefeningen. Een jaar later kreeg het vliegveld de officiële naam Kingman Army Airfield. Zo’n 400 studenten per opleidingsronde leerden er met diverse boord- en grondwapens te schieten. Gestationeerde vliegtuigen waren de Bell P-39 Airacobra en de P-63 Kingcobra. Eind 1944 kwamen tijdens een oefenvlucht een P-39 en een B-17 Flying Fortress met elkaar in botsing in de buurt van Kingman. Alle 15 inzittenden kwamen om het leven, zo is te lezen op een herinneringsplaquette op het vliegveld. Na 1945 werd het Army Airfield overbodig en verlieten de militairen de barakken. Het Kingman Army Airfield Museum houdt de herinnering aan deze tijd levend.

Bordje Kingman Airport copyright Remco de Wit

Koopje
Na de oorlog werd er op Kingman Airfield een verkoop- en opslagdepot opgericht. Er waren in Amerika naar schatting 150.000 militaire vliegtuigen overbodig geworden en een deel daarvan kwam naar Kingman. Officiële cijfers spreken van 5.500 warbirds voor Kingman, maar andere rapporten melden bijna het dubbele aantal. Daaronder ook vliegtuigen die rechtstreeks van de productielijn kwamen, zoals de B-32 Dominator bommenwerper. Veel transport- en trainingsvliegtuigen begonnen een nieuw civiel leven. Een BT-13 Valiant was een koopje voor 450 dollar. Een P-38 Lightning ging voor slechts 1.250 dollar over de toonbank.

Terminal Kingman Airport copyright Remco de Wit

Klimaat
In 1949 werd Kingman een civiel vliegveld met een bedrijventerrein. Het vliegveld heeft een oppervlakte van 1.700 hectare en twee start/landingsbanen met een lengte van ruim 2.000 meter. Gevlogen wordt er nauwelijks, maar de opslag en sloop van grote aantallen civiele vliegtuigen maakt een bezoek aan dit vliegveld toch zeer de moeite waard. Er zitten vrij moderne toestellen bij, zoals Embraers en CRJ’s. Sommige daarvan zijn afkomstig uit de failliete boedel van een luchtvaartmaatschappij en wachten op een koper. De vliegtuigen worden zo opgeslagen, dat ze binnen 30 dagen weer de lucht in kunnen. Het kurkdroge klimaat van Arizona helpt natuurlijk bij het conserveren van deze kisten.

Parels
Wie een kijkje neemt op Kingman Airport ziet een aantal prachtige parels staan, de meeste nog in op het eerste gezicht prima staat. Dat geldt zeker voor de civiel geregistreerde SIAI-Marchetti S-211 straaltrainer. Uit de Douglas stal zijn een heuse DC-4 en enkele DC-8en aanwezig. De DC-4 is in 1945 geleverd aan de U.S. Army als C-54G. Er missen wel wat vitale onderdelen, zoals het roer en een flink stuk van de linker vleugel. Een andere golden oldie is de Fairchild C-123K Provider uit 1954. Er zijn vrijwel geen vliegbewegingen op Kingman Airport. Uitzonderingen zijn de Metroliners van pakjesvervoerder Ameriflight en de AgustaWestland AW119 Koala van TriState Careflight (tegenwoordig Air Methods). Toch ook geen alledaagse types.

Dit is het tiende artikel van een serie over luchtvaart in Las Vegas en wijde omgeving.

SIAI-Marchetti S-211 Kingman copyright Remco de Wit
Douglas DC-4 Kingman copyright Remco de Wit
Douglas DC-8 Kingman copyright Remco de Wit
Fairchild C-123 Kingman copyright Remco de Wit
Metroliner Kingman copyright Remco de Wit
AgustaWestland AW-119 Kingman copyright Remco de Wit
Embraer ERJ190 Kingman copyright Remco de Wit

Tags

Gerelateerde artikelen

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.