De Europese Commissie wil dat wet-lease overeenkomsten tussen Amerika en de EU mogelijk worden. Dat meldt Reuters.
Hoewel wet-leasen gemeengoed is in de industrie, is het door onenigheid niet toegestaan tussen de VS en de EU. Bij een wet-lease wordt een toestel inclusief crew gehuurd bij een andere maatschappij.
EU
De Europese Commissie wil daar nu verandering in brengen. In het Open Skies verdrag werd al rekening gehouden met de mogelijkheid, maar dit is niet van de grond gekomen. Direct betrokken bij de Open Skies-onderhandelingen was Hans de Jong, nu columnist bij Up. Hij zegt hierover: “Tijdens de EU-VS besprekingen leidend tot de overeenkomst is hierover steeds uitgebreid gesproken. De EU staat wel wet-lease voor onder EU regelgeving. De Amerikanen hebben echter steeds betoogd dat er overwegingen waren van security- en safety-aard die het niet toestonden. De werkelijke reden was dat de VS bang was dat Europese luchtvaart maatschappijen oneerlijke concurrentie zouden kunnen plegen door op de interne Amerikaanse markt te opereren.”
VS
EU-maatschappijen mogen met wet-lease toestellen niet naar de VS vliegen. “Hier zit de onbalans”, aldus de Jong. De beperking maakt het lastig om een planning te maken voor een carrier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!