Uit het voorlopige onderzoeksrapport blijkt dat de piloten wisten dat ze te hoog binnenkwamen. De autopilot van 747’s heeft waarschijnlijk een programmeerfout wat aan de crash heeft bijgedragen.
Op 16 januari crashte een Boeing 747-400F van ACT Airlines op Bishkek airport. Het toestel vloog onder het merk MyCargo Airlines.
Te hoog
Een klein half uur voor de crash verlieten de piloten de cruise-hoogte van 34 duizend voet. Er werd ingeschakeld op de ILS van baan 26, wat op het laatste stukje van de daling zou moeten zorgen voor een mooi glijpad. Langs de route liggen een aantal punten aangeduid met lettercodes. Uit onderzoek blijkt dat de hoogte van de 747 niet overeenkwam met de gemiddelde passeerhoogte bij een landing. Op punt TOPKA vloog de 747 bijvoorbeeld op 9.200 voet, terwijl zesduizend gebruikelijk is.
Glijpad
“De crew monitorde de vlieghoogte en was zich bewust dat deze te hoog was”, aldus het rapport. Het toestel vloog te hoog om het geautomatiseerde glijpad van de ILS te ‘pakken’. De Boeing zat nu op een hoogte van 3.400 voet en hield die hoogte aan.
Autpilot
Enige momenten later ontving de autopilot een vals glijpadsignaal. Het toestel begon automatisch verder te dalen. Dit gebeurde echter niet met een standaard hoek van drie graden, maar met een steilere daling tot negen graden. Dit kwam omdat het vliegtuig te hoog zat. Het zich was op dat moment zeer beperkt.
Fout
Vijftien seconden na het pakken van het valse signaal merkte de computers van het toestel op dat er een fout was. De piloten kregen hier melding van. Bij een dergelijke melding zou de autopilot automatisch uit gegaan zijn. Dit was echter niet het geval en het toestel bleef op een glijpad van drie graden.
Go-around
“Ondanks dat de baan niet zichtbaar was lieten de piloten het toestel verder dalen”, stelt het rapport. Uiteindelijk probeerde de crew een go-around te maken, maar dit was te laat. Bijna direct daarna kwam het toestel op de grond in een woonwijk met een snelheid van 165 knopen (300 km/u) en een verticale impact van 6g. Er kwamen 39 mensen om, de meeste op de grond.
Boeing wordt geadviseerd veranderingen aan de autopilot door te voeren.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!