Air New Zealand vliegt vanaf vandaag alleen nog maar met de 787 en 777 op long-haul routes. De twee laatste 767’s zijn uit de vloot gehaald. Met de uitfasering komt een einde aan 32 jaar 767 bij de Nieuw Zeelandse carrier.
De laatste vlucht ging van Sydney naar Auckland en landde vrijdagavond lokale tijd iets voor middernacht in Auckland. De 767’s worden vervangen door de 787n meldt de maatschappij.
32 jaar
De eerste 767 werd in 1985 in gebruik genomen. Gedurende de 32 jaar vlogen er in totaal 23 767’s voor de maatschappij. Air New Zealand vloog zowel met de 767-200 als de grotere -300. De -200 werd als eerste uitgefaseerd. De twee resterende 767’s worden omgebouwd tot vrachtvliegtuig.
Simpeler
Volgens Chief Operational Officer David Morgan maakt de uitfasering van de 767 de vloot simpeler. De maatschappij heeft een narrowbody vloot van .. A320’s en een widebody vloot die bestaat uit vijftien 777’s en veertien 787’s. “De 767 is een krachtig toestel geweest, maar de inzet van de 787 geeft ons de mogelijkheid voor een consistente widebody-vloot. Dat levert voordelen op voor ons en voor onze passagiers”, stelt hij. Door de inzet van de Dreamliner krijgt Air New Zealand meer capaciteit; in de 767 pasten maximaal 234 passagiers, in de 787 is plaats voor 302 reizigers.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!