Maart was wat betreft de vervoerscijfers een maand met veel plussen voor Air France-KLM. Dat valt te lezen in de cijfers die bekend zijn gemaakt door de groep.
KLM zag grotere plussen wat betreft het passagiersvervoer dan Air France. Bij de vracht was dat duidelijk andersom.
KLM passagiers
Het aantal passagiers nam bij KLM met 7,3 procent toe. Vooral dankzij de Europese vluchten waar het aantal met 8,7 procent steeg naar bij 1,7 miljoen klanten. De long-haul zag een stijging van 4,8 procent naar 874 duizend reizigers. KLM had de capaciteit meer laten groeien dan passagiers een ticket kochten. De gemiddelde bezettingsgraad van de toestellen daalde met 0,1 procentpunt naar 86,2 procent.
In een persbericht zegt KLM-ceo Pieter Elbers erover: “KLM heeft een veelbelovend eerste kwartaal afgesloten met een flinke groei van het aantal passagiers. KLM is hiermee op de goede weg naar haar doel om 32 miljoen passagiers in 2017 te behalen.”
Air France passagiers
De Franse evenknie zag een gemiddelde toename van 0,3 procent in aantallen passagiers. Ook hier daalde de bezettingsgraad met 0,1 procentpunt. In Air France toestellen is wat meer ruimte, zestien procent van de stoelen blijft leeg.
Transavia
De vakantievervoerder blijft capaciteit toevoegen en passagiers trekken. De Franse en Nederlandse afdelingen samen zetten in maart 24 procent meer stoelen in, vergeleken met maart 2016. Er maakten 23 procent meer reizigers gebruik van; 947 duizend in totaal. De loadfactor ging van 90 naar 92 procent.
Totaal
In totaal stapten er in maart 7,6 miljoen passagiers in een vliegtuig van de groep, 5 procent meer dan het jaar ervoor. Verreweg de meeste groei was dankzij Transavia. Het eerste kwartaal waren er 2,6 procent meer passagiers voor de hele groep. Daarvan was de Air France groei 0,3 procent en KLM groei 6,5 procent.
Cargo
Wat vracht betreft zijn de cijfers iets rooskleuriger dan voorgaande maanden. Over de hele linie is er een groei te zien van 6 procent. Dat kan met name door Air France waar 11 procent meer vracht werd vervoerd. KLM steeg een bescheiden 2 procent. KLM vliegtuigen zitten voller dan bij de Franse dochter. Over het jaar tot nu toe komt AF op een plus uit, KLM op een min.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!