In de file op Schiphol

Niet alleen op de snelwegen staan aan het begin van de meivakantie de vakantiegangers in de file, op Schiphol is dat niet anders. Vrijdag is de eerste piekdag op de luchthaven, met circa 208.000 vertrekkende en aankomende passagiers.

De dag kwalificeert hiermee als zogenoemde piekdag, met meer dan 200.000 passagiers die via de luchthaven reizen. “Er zijn vandaag zo’n 80.000 vertrekkende passagiers,” zegt een woordvoerder van de luchthaven. Op een reguliere dag zijn dat er tegen de 60.000.

Uur
Aan het begin van de vakantie ligt de druk natuurlijk op het vertrek, waarbij ook koffers moeten worden ingecheckt en handbagage gecontroleerd. Daar zitten dus ook de knelpunten. “Dat zijn de plekken waar de mensen in de rij staan.” De wachttijden kunnen zowel bij het inchecken van de koffers bij de luchtvaartmaatschappijen als bij de security volgens Schiphol oplopen tot een uur.

Minder
“Dat wil niet zeggen dat passagiers opgeteld twee uur moeten wachten, die stromen gaan niet gelijk op.” KLM heeft haar passagiers opgeroepen om voor alle vluchten drie uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. “Dit verschilt per airline,” zegt de woordvoerder van Schiphol. “KLM weet hoeveel vluchten zij moeten afhandelen. Bij andere maatschappijen die minder vluchten hebben af te handelen, is meer ruimte bij de incheckbalies voor het afgeven van de bagage.”

Trechter
Behalve de wachtrijen bij het afgeven van de bagage, zijn er ook flinke rijen bij de security, de trechter waar alle vertrekkende passagiers doorheen moeten. Schiphol: “Alle securitylanes zijn open, maar controles kosten tijd. Dat kan gewoon niet sneller.” Schiphol erkent dat wachten niet leuk is. “Maar mensen moeten langer wachten, net zoals de mensen die vanmiddag in de auto stappen.”

Vliegbewegingen
De woordvoerder stelt dat er behalve de wachtrijen geen grote knelpunten zijn en dat de nieuwe tijdelijke hal naar behoren functioneert. “We hebben deze meivakantie 280.000 meer inkomende en uitgaande passagiers dan vorig jaar. Meer mensen pakken het vliegtuig, de vliegtuigen zijn groter, er zijn meer bestemmingen en meer vliegbewegingen.”

KLM
KLM zegt dat de drukte op Schiphol, met name bij de security, er debet aan is dat gemiddeld zestig passagiers per dag hun vlucht missen. “Wanneer passagiers willen omboeken, wordt gevraagd naar de reden waarom zij hun oorspronkelijk vlucht niet hebben gehaald.” Dat doet KLM zodat ze kunnen bepalen of ze coulant zijn met het omboeken. Of dit kosteloos kan, hangt normaliter af van het soort ticket.

Coulant
“In bepaalde gevallen van overmacht aan de kant van de passagier, zijn we daar coulant in,” zegt de KLM-woordvoerster. Een lange wachtrij bij de security kwalificeert volgens haar als zodanig. “Tientallen passagiers per dag geven dit sinds de Paasvakantie als reden op, daarvoor vrijwel nooit.”