KLM en Schiphol: zet de klokken gelijk | commentaar

Half Nederland verruilt vandaag of morgen huis en haard voor – hopelijk – warmere oorden. Een deel daarvan pakt het vliegtuig, vanaf Schiphol. Maar hoe laat moeten ze er zijn?

De dag voorafgaand aan de eerste piekdag van het vakantieseizoen belde Up nog even met de nationale luchthaven. De woordvoerder waarschuwde dat het druk zou worden, maar dat passagiers vooral niet te vroeg moeten komen. “Twee uur voor vertrek voor Europese vluchten en drie uur voor intercontinentale.”

Processen
Want daar zijn de processen op ingericht. Schiphol weet immers hoe laat de vluchten vertrekken en kan zo inschatten hoeveel mensen er op welk tijdstip zijn. De woordvoerder voegde daar nog wel aan toe dat reizigers zich het best kunnen laten informeren door de maatschappij waar zij mee vliegen.

Handbagage
Èn dat passagiers ook zeker niet later moeten komen, als zij alleen met handbagage reizen. Een trend die is ingezet dankzij die luchtvaartmaatschappijen, die extra geld rekenen voor het vervoeren van een koffer. Juist de handbagage, die er dus in overvloed is, moet door de security gecontroleerd worden. Met lange rijen tot gevolg, op alle luchthavens.

KLM
De ‘inkt’ van dat bericht was nog niet droog, of KLM kwam met een statement. ‘KLM roept passagiers op om 3 uur voor vertrek aanwezig te zijn op Schiphol’. Ongeacht de bestemming welteverstaan. “Dit in verband met de verwachte drukte en lange wachtrijen op de luchthaven bij de veiligheidscontroles van Schiphol,” aldus KLM.

Capaciteit
Op de website doet KLM er nog een schepje bovenop: “Belangrijk bericht voor alle reizigers die vanaf Amsterdam vertrekken: wij vragen u om 3 uur voor uw vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven Schiphol, voor zowel Europese als intercontinentale vluchten. Dit vanwege de beperkte capaciteit en de wachtrijen bij de veiligheidscontrole van de luchthaven Schiphol.”

Transavia
KLM is natuurlijk de grootste op Schiphol – en wil dat graag blijven – maar andere airlines zoals TUI Fly, Corendon, easyJet, Ryanair èn KLM-dochter Transavia, toch ook geen kleintje, reppen nergens over op hun websites. KLM luidde al eerder de noodklok over de drukte op Schiphol en laat geen kans onbenut om dat te herhalen. De zet van Schiphol om nog even 10.000 ongebruikte winterslots over te hevelen naar de zomer, was natuurlijk niet zo handig in dat verband. Want Schiphol zit op alle fronten aan haar plafond.

Vreemd
Maar ….. draait het niet om de reiziger? Moeten zowel KLM als Schiphol niet gewoon hun uiterste best doen om die zo goed mogelijk te faciliteren? En als Schiphol – in deze de primair faciliterende partij – zegt dat het handiger is om ‘gewoon’ twee uur van tevoren te komen voor Europese vluchten omdat ze daar de processen op inrichten, is het dan op zijn minst niet vreemd dat KLM een andere boodschap de wereld instuurt?

Klokken
Het begint er sterk op te lijken dat de nationale luchtvaartmaatschappij en de nationale luchthaven elkaar weer ‘ouderwets’ de tent uitvechten. Ten koste van wie? KLM en Schiphol: zet omwille van de reiziger die klokken gewoon gelijk!