Het Russische ministerie van Defensie heeft besloten geen Il-96-400TZ tanktoestellen aan te schaffen als uitbreiding van de tankervloot. Dat meldt de website AIN Online.
Tot nu toe zijn er twee IL-96-400T’s omgebouwd tot tanker. De nieuwe tankers waren bedoeld ter ondersteuning van de Tu-95MS en Tu-160 strategische lange-afstandsbommenwerpers. Omdat de conversie van nog meer toestellen te duur dreigde te worden, is het project nu stopgezet. Hoeveel Il-96’s Rusland wilde laten ombouwen is niet bekend.
Tankervloot
Met het stopzetten zit de Russische luchtmacht niet meteen zonder tankers. De Russische tankervloot bestaat op dit moment uit 20 Il-78M tankertoestellen. Deze tankerversie van het Il-76 vrachtvliegtuig is uitgerust met drie extra brandstoftanks in het vrachtruim en is vergelijkbaar in prestaties met de (veel oudere) Amerikaanse KC-135. Ter vergelijking: de USAF heeft ongeveer 400 KC-135’s in gebruik.
Uitbreiding
De Russische luchtmacht had al een uitbreiding van de tankervloot in het vooruitzicht. Er zijn 40 nieuwe tankers besteld van het type Il-78M-90A, een vernieuwde versie van de Il-78M. Daarnaast zullen de oudere Il-78M’s worden gemoderniseerd. Vergeleken met de nu stopgezette Il-96, presteert de (oude) Il-78M wel duidelijk een stuk minder als tanker. Als ‘strategische tanker’ zou de Il-96 in staat zijn geweest om 65 ton brandstof te vervoeren over een afstand van 3500 kilometer. De Il-78M kan 40 ton brandstof 3000 kilometer transporteren.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!