Alitalia heeft moeilijke jaren achter de rug en maakt al lang geen winst meer. De ondergang van de nationale luchtvaartmaatschappij van Italië – die steeds serieuzer lijkt te worden – komt niet uit de lucht vallen.
In 2008 ging de maatschappij al eens failliet, maar maakte daarna een doorstart. Nog geen tien jaar later is de carrier weer terug bij af.
Doorstart
Sinds de doorstart zijn er geen groene cijfers meer genoteerd. De laatste financiële jaarcijfers stammen uit 2015, toen een verlies van 199 miljoen euro werd geleden. Sinds de doorstart is er 3 miljard euro in rook op gegaan.
Ambitie
Etihad zou het tij keren. Hiervoor werden eind 2015 ambitieuze plannen gepresenteerd. De boodschap was helder. “In 2017 is Alitalia weer winstgevend”, voorspelde James Hogan, CEO van Etihad, destijds. In 2014 werd Etihad aandeelhouder van Alitalia, met een belang van 49 procent. Maar tegen de concurrentie door met name prijsvechters als Ryanair en easyJet was Alitalia niet opgewassen. De focus kwam vooral te liggen op de intercontinentale routes, een markt met volgens Etihad meer potentie dan de short-haul. Maar het bleek geen succes. Onderbezette toestellen zorgden voor tegenvallende opbrengsten.
AF-KLM
Intussen had Alitalia tot 13 januari dit jaar een joint-venture met Air France-KLM, maar de Italianen beëindigden het partnerschap om een eigen netwerk uit te bouwen. De maatschappij breidde vervolgens uit op Amsterdam met extra vluchten in het zomerseizoen, in de plaats van KLM. Ook had de luchtvaartgroep tot en met 2015 een aandeel in Alitalia.
Reorganisatie
Half maart kondigde CEO Cramer Ball van Alitalia een reorganisatie aan dat in drie jaar tijd 1 miljard euro moest opleveren en de maatschappij tegen 2019 weer uit de rode cijfers zou helpen. Hiervoor zouden 2.000 arbeidsplaatsen verdwijnen en moesten de salarissen bovendien met 30 procent omlaag. Het plan stuitte op veel verzet. Meerdere malen legde personeel het werk neer.
Reddingsplan
Vorige week werd een nieuw reddingsplan voorgesteld aan het personeel, dat volgens Ball cruciaal was voor het in de lucht houden van Alitalia. Ondanks dat de vakbonden akkoord gingen met het grootscheepse bezuinigingspakket verwierp het personeel het plan tijdens een stemming. Dinsdag vroeg de raad van bestuur het onder toezicht te plaatsen van de regering, waarmee een stap richting een faillissement is gezet.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!